نصب پمپ آب و مخزن آب ساختمان

نصب پمپ آب و مخزن آب

نصب پمپ و مخزن آب ساختمان :افت فشار آب ساختمان در بسیاری از شهر ها از جمله شهر تهران موجب شده است تا بسیاری از هموطنان برای بهبود فشار آب منزل و ساختمان خود نیاز به نصب پمپ و مخزن آب داشته باشند. در ادامه به معرفی پمپ آب خانگی و روش نصب پمپ خانگی می پردازیم.

نحوه عملکرد پمپ آب خانگی :

این وسیله ، آب ذخیره شده درون مخزن را به شبکه آبرسانی ساختمان هدایت می کند. به زبان ساده تر پمپ آب خانگی می تواند با تبدیل جریان الکتریکی به انرژی مکانیکی آب را با فشار کافی به ارتفاع بالا هدایت کند.

نحوه عملکرد مخزن ذخیره آب (تانکر پلاستیکی):

تانکر پلاستیکی ذخیره آب در سیستم آبرسانی ساختمان می بایست مقدار آب مورد نیاز برای تمامی واحد های ساختمان را به مدت ۲۴ ساعت تامین نماید و در هنگام قطعی آب و یا زمان های اوج مصرف و افت فشار، آب مورد نیاز پمپ خانگی برای پمپاژ آب را تامین نماید.

تانکر آب پلاستیکی (پلی اتیلن) به دلیل مزایا بیشتر و هزینه کمتر، جایگزین مخازن آب فلزی ، فایبرگلس ، بتنی و … شده است.پمپ آب نیز در انواع مختلفی در بازار موجود می باشند. برای نصب این پمپ آب به مخزن آب نکاتی وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره ای خواهیم کرد.

انواع پمپ آب خانگی

انواع مختلفی از پمپ آب خانگی وجود دارد که بسته به دبی (حجم آب در واحد زمان) و ارتفاع آبرسانی تقسیم بندی می شوند. با این حال به طور کلی پمپ های آب خانگی معمولا به دو دسته پمپ های جتی و پمپ های بشقابی تقسیم بندی می شوند. در ادامه مطلب با انواع پمپ ها بیشتر آشنا خواهید شد.

پمپ جتی: پمپ های جتی یا خودمکش را می توان بسته به میزان فشار هوا تا چندمتر بالاتر از مخزن آب نیز نصب نمود. البته نیرویی که صرف مکش می شود طبعا از هد یا حداکثر ارتفاع آبرسانی پمپ خواهد کاست. این پمپ ها نسبتا پر سروصدا هستند.

پمپ بشقابی: این پمپ ها در توانهای برابر نبست به پمپهای جتی هد کمتری ( بیشینه ارتفاع آبرسانی ) دارند. در مقابل دبی ( حجم آب در واحد زمان ) بیشتری دارند. پمپهای بشقابی خودمکش نیستند و منبع ذخیره می بایست در ارتفاع برابر یا بیشتری از این مخازن نصب شود.

پمپ شناور: پمپ های شناور معمولا فاقد مخزن تحت فشار بوده و آب را از داخل چاه پمپاژ می کند و به همین دلیل میزان مصرف انرژی در این نوع پمپ ها نسبت به پمپ های جتی بسیار کمتر است. پمپ های شناور به طور عمده برای انتقال آب از چاه های عمیق استفاده می شود.

پمپ سیرکولاسیون: مانند پمپ آب درگردش شوفاژخانه

ویژگی های که در هنگام خرید پمپ آب خانگی می بایست در نظر بگیرید:

تنوع پمپ ها به دلیل شرایط گوناگون استفاده از این محصول بوجود آمده است حتما این سوال برای شما پیش آمده است که با توجه به انواع و اقسام پمپ های آب موجود در بازار، چه نوع پمپی برای ساختمان شما مناسب تر و کارآمدتر می باشد. برای اینکه بتوانید پمپ ایده آل و مناسب برای خانه خود را پیدا کنید، می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

هد پمپ و ارتفاع ساختمان:

در حالت ایده آل پشت بالاترین شیر آب ساختمان باید حدود یک بار یا ۱۴٫۵ پی اس آی فشار باشد. از طرفی برای صعود آب در لوله های ساختمان به ازای هر ۱۰ متر بدون در نظر گرفتن اصطکاک لوله ها به ۱۴٫۵ پی اس آی یا ۱ بار فشار نیازمندیم. به این ترتیب حداقل هد مورد نیاز برای یک واحد ویلایی یک طبقه در حالت مطلوب بین ۱۵ تا ۲۰ متر است. ارتفاع یک مجتمع ۴ واحدی با پیلوت را ۱۵ متر در نظر میگیریم برای این ساختمان ۲۵ تا ۳۲ متر هد لازم است.

میزان آبدهی یا دبی :

دبی پمپ هم بستگی مستقیم به تعداد شیرهای آب دارد. اگر به ازای هر واحد یک شیر باز در واحد زمان در نظر بگیریم و دبی هر شیر آب را ۱۰ لیتر در دقیقه در نظر بگیریم برای یک مجتمع ۴ واحدی و شیر آب پیلوت مینیمم دبی می شود ۵۰ لیتر در دقیقه.

بررسی نمودار پمپ :

برای اطمینان از انتخاب پمپ مناسب می توانیم نمودار آن را بررسی کنیم. در نمودار پمپ رابطه معکوسی بین دبی و ارتفاع یا هد وجود دارد. هر چه پمپ آب را به ارتفاع بالاتری بفرستد میزان دبی آن کمتر می شود تا در نهایت در نقطه ماکسیمم یا هد پمپ آبدهی تقریبا صفر می شود. در مورد این مجتمع ۴ واحدی پمپی مناسب است که ۵۰% دبی کل را بتواند به بالاترین نقطه ساختمان پمپاژ کند ضمنا اختلاف ارتفاع این نقطه با هد ماکسیمم پمپ ۱۰ الی ۱۵ متر باشد.

سر و صدا:

در اغلب موارد، پمپ ها پر سر و صدا هستند و ممکن است باعث ناراحتی شوند. از این رو توصیه می شود که مشخصات درج شده بر روی پمپ را بررسی کنید. برای کاهش میزان سر و صدا، پمپ ها می توان پوشش ویژه ای طراحی کرد ولی مراقب باشد تا تهیه هوای اطراف پمپ و الکتروموتور آن مختل نشود. اصولا پمپهای بشقابی سروصدای کمتری نسبت به پمپ های جتی دارند.

مصرف انرژی:

هنگام انتخاب یک پمپ توجه به میزان انرژی مصرفی پمپ ضروری است. در بعضی موارد انتخاب پمپ های بیش از حد پر قدرت می تواند هزینه های الکتریکی و برق مصرفی را به شدت بالا برده و هزینه های سنگینی تحمیل کند. بنابراین اهمیت دارد پمپی انتخاب کنید که نیازهای شما را به خوبی پاسخ گو باشد و هم چنین مصرف برق منطقی و قابل قبولی برای ساکنین به همراه آورد.

قابلیت اطمینان و کیفیت: پمپ های مختلف با درجات متفاوت کیفیت در بازار وجود دارد، از جمله آن می توان نمونه های بسیار ارزان تا بسیار گران را نام برد. بهتر است با صرف نظر از قیمت پمپی انتخاب کنید که در درجه اول از اجزای کیفی مناسبی ساخته شده باشد و صد در صد پاسخ گوی نیازهای مورد نظر شما باشد.

نکات مهم روش نصب پمپ آب خانگی و مخزن ذخیره

  • نصب پمپ در مکان سرپوشیده
  • نصب پمپ و مخزن در نزدیکی یکدیگر
  • محافظت از پمپ در برابر یخ زدگی (عایق بندی)
  • هنگام نصب ، قطر لوله رابط بین مخزن و پمپ حداقل برابر و یا بیشتر از قطر ورودی پمپ در نظر بگیرید.
  • حجم مخزن ذخیره را متناسب با میزان آب مورد نیاز ساختمان خود انتخاب فرمایید( هر واحد ۲۵۰ لیتر ).
  • فیلتر و صافی را قبل از ورودی مخزن ذخیره نصب فرمایید. اتصال آن قبل از پمپ موجب اختلال در مکش و کاویتاسیون خواهد شد.

برای نصب پمپ و مخزن آب چه اقلامی مورد نیاز است :

۱-پمپ آب ( با مشخصات مورد نیاز ) تعداد یک عدد

۲-کنترل کننده فشار دیجیتال و مخزن تحت فشار ( با حجم مورد نیاز برای ساختمان خود) به همراه فشار سنج مکانیکی به تعداد یک عدد

۳- شیر یک طرفه به تعداد دو عدد

  • توضیح : در صورت استفاده از اتومات های الکترونیکی یا ست کنترل به جای pressure switch ( فشار سنج آنالوگ ) تعداد یک عدد کافی می باشد.

۴- شیر فلکه تعداد ۵ عدد

۵-لوله و اتصالات مورد نیاز مطابق اعلام استادکار و یا کارشناس نصب

۶-مخزن ذخیره آب پلی اتیلن ( همراه با اتصالات و شناور ) با حجم مورد نیاز

۷-فیلتر برای پیش تصفیه آب ورودی به مخزن

نحوه نصب پمپ و مخزن آب خانگی ( روش نصب پمپ خانگی و مخزن ):

   در ساختمان هایی که نصب مخزن و پمپ قبلا در آنها پیش بینی شده است معمولا مکانی به نام اتاق تاسیسات به این امر تخصیص یافته است که لوله کشی ورودی و خروجی به آن از قبل انجام شده است. در صورت عدم پیش بینی فضایی در ساختمان برای نصب پمپ آب خانگی ، می بایست با مشاوره یک کارشناس تاسیسات مکان مناسب را برای این امر پیدا کنید. برای افزایش طول عمر سیستم آبرسانی و کیفیت کار هر بخش می بایست، نحوه و روش نصب پمپ خانگی، مخزن ذخیره و … را اصولی و بطور استاندارد انجام دهیم تا کمتر دچار مشکل شویم و در بهترین حالت از سیستم آبرسانی بهرمند شویم.

نصب پمپ و مخزن آب پلاستیکی

نصب پمپ و مخزن آب پلاستیکی به همراه لوله کشی

   مکان انتخاب شده می بایست فضای کافی برای نصب مخزن و پمپ را داشته باشد و امکان لوله کشی از ورودی آب ساختمان به این تاسیسات و همچنین امکان اتصال خروجی تاسیسات نصب شده به لوله کشی ساختمان را داشته باشد. مکان نصب مخزن می بایست کاملا صاف و یکدست باشد و قبل از قرار دادن مخزن روی سطح مورد نظر ، آن مکان از هر گونه سنگریزه کاملا تمیز شده باشد.

  می بایست خروجی سرریز آب از مخزن با کمک لوله کشی به مکانی ایمن هدایت شود که خروج آب از آن در معرض دید باشد و محل خروجی از تاسیسات برقی فاصله داشته باشد. در مواقعی که شیر کنترل سطح ( مانند فلوتر ) درست عمل نکند آب سرریز شده در صورت هدایت نادرست می تواند به تاسیسات برقی صدمه بزند و اگر در معرض دید نباشد موجب هدر رفتن طولانی مدت آب شود.

  مکان نصب پمپ آب خانگی می بایست سر پوشیده بوده و حتمی الامکان در ارتفاع پایینتری از مخزن باشد (در صورت لزوم مخزن با کمک پایه استاندارد کمی مرتفع تر از پمپ نصب شود ). پمپ می بایست در محل نصب خود کاملا فیکس شود. در مکان هایی که دما به زیر صفر می رود حتمی لوله ها و کاسه پمپ را با عایق پیچی و در صورت لزوم با کمک سیستم deicing از یخ زدگی محافظت نمایید.

  از آنجایی که لرزش پمپ هنگام کارکرد به مرور می تواند از طریق لوله ها به اتصال خروجی مخزن منتقل شود و آن را از آب بند خارج کند حتمی در مسیر لوله کشی بین پمپ و مخزن از لرزه گیر استفاده کنید. 

خرید مخزن آب پلی اتیلن در طبرستان (مازندران)

برای خرید مخزن پلی اتیلن در تهران و همچنین نصاب پمپ و مخزن در شهرهای تهران و مازندران (طبرستان) با شرایط ویژه با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶

روش نصب مخزن ذخیره آب بدون پمپ

وظیفه پمپ آب تامین فشار آب در تمامی طبقات می باشد و در صورت عدم استفاده از پمپ آب می بایست تانکر پلاستیکی یا مخزن ذخیره آب را در ارتفاع  بلند تری نسبت به شیر آب مصرفی قرار داد. تا با ایجاد اختلاف ارتفاع و ایجاد فشار ثقلی مناسب ، فشار آب مصرفی تامین گردد.

توجه داشته باشید که به ازای هر ۱۰ متر اختلاف ارتفاع بین مخزن ذخیره آب و شیر خروجی یا مصرفی ۱ بار یا ۱۴٫۵ پی اس آی فشار ایجاد می شود. و شما می توانید با نصب مخزن در پشت بام یا ساختن سکو و یا پایه به (اختلاف ارتفاع مناسب) فشار مناسب دست یابید. مخازن هوایی هم از همین طریق فشار آب مورد نیاز را تامین می کند.

شما می توانید برای مشاهده انواع مخازن پلاستیکی (عمودی، افقی، مکعبی، زیر پله، قیفی و …) بر روی همین لینک کلیک فرمایید و ابعاد دقیق و لیست قیمت بروز آنها را بررسی نمایید.

نصب مخزن پلی اتیلن

ذخیره سازی آب مخازن پلی اتیلن اشکال مختلفی داشته و بسته به محوطه و فضای در دسترس و میزان حجم آب مورد نیاز می توانید دست به انتخاب و خرید بزنید. همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد بهتر است محل نصب مخزن پلی اتیلن در محوطه بسته و به دور از نور آفتاب باشد. هم چنین در محل انتخابی فضای مورد نیاز برای سرویس های دوره ای باید وجود داشته باشد.

هم چنین بهتر است مخزن آب به گونه ای نصب شود که شیرهای ورودی و خروجی آن دسترس برای تعمیرات داشته باشند. مخزن باید در مکانی صاف و مسطح قرار گیرد و از مواد شیمیایی در امان باشد و هوای اطراف آن به خوبی تهویه شود.هم چنین مکانی که برای قرار دادن مخزن انتخاب می کنید باید دارای استحکام فیزیکی مناسبی باشد چرا که مخازن پلی اتیلن پس از پر شدن با آب بسیار سنگین خواهند شد و بار زیادی ایجاد خواهند کرد.

اگر قصد دارید مخزن پلی اتیلن را به هر دلیلی روی پشت بام نصب کنید به یاد داشته باشید مکانی را باید انتخاب کنید تا تحمل وزن مخزن پر از آّ را داشته باشد مانند خرپشته و یا با تقسیم حجم ذخیره در چند مخزن کوچکتر وزن آب را در پشت بام توطیع کنید. در هر صورت توصیه می کنیم با یک مهندس عمران یا معمار مشورت نمایید.

مشکلات ناشی از اتصال مستقیم پمپ آب به شبکه آب شهری

اتصال مستقیم پمپ به شبکه آب شهری علاوه بر غیر قانونی بودن اینکار، موجب پرداخت آبهای چند برابری ( قبض آب به دلیل عملکرد ناصحیح کنتور مصرف چند برابری را نشان می دهد. ) می شود. به دلیل این که در مواقع اوج مصرف، آب کافی در لوله ها وجود ندارد، پمپ هوای داخل لوله ها را نیز به همراه آب مکش می کند. این مسئله علاوه بر تحمیل آب بهای چندبرابری، موجب خرابی پمپ و اختلال در عملکرد آن و نیز هزینه برق بیشتر نیز می گردد.

برای عملکرد بهتر پمپ تا حد امکان پمپ و مخزن ذخیره را نزدیک به هم نصب کنید. همچنین برای جلوگیری از کاویتاسیون قطر لوله رابط بین مخزن و پمپ را برابر یا بیشتر از قطر ورودی پمپ در نظر بگیرید. لازم به ذکر است به دلیل جریان دائمی ، همیشه آب داخل مخزن تازه می ماند.

مشکلات مربوط به مخزن ذخیره آب:

نصب مخزن آب پلی اتیلن و پلاستیکی به صورت غیر اصولی در سطح نامناسب می تواند منجر به پارگی یا ترک برداشتن کف مخزن شود. برای این منظور باید سطح محل نصب مخزن تراز، یکنواخت و صاف باشد و اندازه مساحت آن از سطح کف مخزن بیشتر بوده و همچنین استحکام کافی برای تحمل وزن مخزن و آب درون آنرا داشته باشد.

برای سرویس و نگهداری لازم است فضای کافی برای دسترسی به دریچه مخزن برای تعویض شناور و یا تمیز کردن داخل مخزن در آینده در نظر گرفته شود.

خرید مخزن آب پلی اتیلن در طبرستان (مازندران)

برای خرید مخزن پلی اتیلن در تهران و همچنین نصب پمپ و مخزن در شهرهای تهران و مازندران (طبرستان) با شرایط ویژه با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *