نصب تانکر آب مجزا در یک واحد آپارتمان

برخی از مشتریان که ساکن طبقات بالاتر ساختمان هستند و با مشکل افت فشار آب ساختمان روبروهستند از عدم همکاری دیگر واحدها برای خرید مخزن یا تانکر آب، پمپ آب و دیگر تجهیزات ذخیره سازی و انتقال آب  گله می کنند. همسایگان طبقات پایین تر به دلیل اینکه مشکلی در خصوص فشار آب ندارند این مشکل را فقط مربوط به طبقات بالاتر می دانند و هیچگونه همکاری ای در این خصوص ندارند.

راه حل مشکل افت فشار آب ساختمان در طبقات بالا در صورتی که سایر همسایگان همکاری نمی کنند

در این صورت می توان اقدام به نصب تانکر آب مجزا در یک واحد آپارتمان و تنها مختص به همان واحد طبقه بالا و یا چند واحد طبقات بالا نمود. در این رابطه باید ابتدا موارد زیر را درنظر گرفت و با توجه به آن اقدام به نصب تانکر و پمپ آب کرد:

کنتور مشاع باشد : مشخصات تانکر آب ، پمپ و منبع تحت فشار به تعداد واحد ها و متراژ واحدها بستگی دارد. به عنوان مثال برای یک ساختمان ۴ واحدی با واحد های ۱۰۰ متری ، حجم کافی برای ذخیره آب ۱۰۰۰ لیتر می باشد و یک منبع تحت فشار ۶۰ تا ۱۰۰لیتری مورد نیاز می باشد.

کنتور تفکیک شده باشد: در این حالت برای هر واحد بسته به تعداد نفرات و متراژ واحد مخزن و پمپ نصب می گردد. به عنوان مثال برای مخزن ذخیره ۵۰۰ لیتری و پمپ یک اسب شعاعی و منبع تحت فشار ۲۴ لیتری مناسب است و یا برای مخزن ۲۵۰ لیتری و پمپ نیم اسب شعاعی و منبع تحت فشار ۲۴ لیتری مناسب می باشد

اگر نیاز دارید فقط برای واحد آپارتمانی خود مخزن و پمپ نصب کنید در ابتدا باید دید که سیستم آبرسانی ساختمان شما چگونه است. اگر کنتور مشاع است باید بعد از کنتور در سیستم آبرسانی مخزن ذخیره پلی اتیلن ، پمپ و مخزن تحت فشار نصب کرد.

نصب تانکر آب برای ویلا

شرایط نصب در ساختمان های ویلایی و ساختمان های آپارتمانی متفاوت می باشد. برای ساختمان های ویلایی به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر حجم ذخیره آب را باید در نظر گرفت . پس برای یک خانواده ۵ نفره حتما ۷۵۰  تا ۱۰۰۰ لیتر حجم ذخیره آب راباید لحاظ نمود. معمولا ویلاها در مناطقی قرار دارند که به طور فصلی دچار تراکم مسافر می شود و این مناطق زیر ساخت های شهری و روستایی مخصوص در حوزه آبرسانی برای تامین این حجم مصرف آب را ندارند. لذا سیستم آب رسانی منطقه دچار افت فشار یا قطعی آب می شود و برای جلوگیری از این مشکل بهتر است مصرف ۲۴ ساعت آب را ذخیره داشته باشیم .

برای ویلاها در مناطق سردسیر و یا گرمسیر مخزن پلی اتیلن پیشنهاد می شود. زیرا هم عایق بهتری در برابر گرما و سرما هستند و هم قابلیت جابه جایی و طول عمر یشتری نسبت به مخازن فلزی  دارند

برای واحد های ویلایی که فقط در ساعاتی از شبانه روز  مشکل افت فشار آب دارند، پیشنهاد می شود به ازای هر نفر ۵۰ لیتر و برای یک واحد ویلایی ۵ نفره ۲۵۰ لیتر حجم ذخیره آب کافی می باشد. برای اینجور بناها در سیستم آبرسانی ، بعد از مخزن ذخیره آب پمپ یک اسب و مخزن تحت فشار ۲۴ لیتر نصب می شود.

در مواردی اگر در سیستم آبرسانی به دلیل نقصی در سیستم و تنظیمات و یا ضعف پمپ ،آب کافی به واحدمان نرسد و یا با عدم همکاری ساکنین ساختمان برای تامین بودجه مواجه شویم ،در این موارد چه راهکاری وجود دارد و چه باید کرد؟

این مشکلات اکثرا برای واحد های مسکونی در طبقات بالا یا در بالاترین طبقات رخ می دهد.

راه حل : فقط کافی است در ساعاتی از نیمه شب که مصرف آب در ساختمان کم می باشد آب به پشت بام برسد. در این صورت یک مخزن ۲۵۰ یا ۵۰۰ و یا ۱۰۰۰ لیتری  (بستگی به مقدار مصرف آب ) و یک پمپ نیم اسب و یک ست کنترل برای حل این مشکل کافی می باشد. و برای لوله کشی هم می توان از لوله های منعطف و از مسیر رایزر استفاده نمود و به عنوان مثال پمپ را در ارتفاع بالا در سرویس بهداشتی و یا پشت بام نصب کرد. با ایجاد انشعابی از نزدیکترین نقطه به ورودی آب ساختمان و گرفتن خروجی از آن و هدایت آن به مخزن ذخیره و سپس خروجی مخزن را به پمپ متصل کرده و در ادامه مسیر یک شیر آب یک طرفه نصب نمایید و فقط یک لوله به پشت بام برود که هم به ورودی و هم خروجی مخزن وصل شود. در این حالت یک شیر یک طرفه نیز بعد از خروجی مخزن باید نصب شود. البته روش اول عملکرد بهتری خواهد داشت. روش دوم بیشتر برای شرایط مساعد است که فقط در برخی ساعات اوج مصرف ، آب با فشار کافی به واحد نمی رسد. 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *