آیا می توان چندین ورودی و خروجی بر روی مخزن پلی اتیلن نصب کرد؟

نصب چندین ورودی خروجی روی مخزن پلی اتیلن

نصب چندین ورودی و خروجی بر روی یک مخزن پلی اتیلن یا تانکر پلاستیکی همواره ذهن برخی از مشتریان تانکر پلاستیک را درگیر خود می کند، که آیا امکان نصب این تعداد اتصال وجود دارد؟ آیا این کار باعث شکستگی و کاهش عمر مخزن می شود؟ چگونه چندین اتصال ورودی و خروجی را بر روی یک مخزن پلی اتیلن به طور صحیح نصب نماییم ؟

آیا می توان اتصالات ورودی و خروجی را بر روی هر قسمتی از بدنه مخزن پلی اتیلن نصب کرد؟

در ابتدا باید به این موضوع اشاره شود که همه مخازن پلی اتیلن تولید شده ما به گونه ای طراحی شده اند که چندین محل برروی تانکر برای نصب اتصالات در نظر گرفته شده است. این بدان معنا است که در هرجای مخزن نمی توان اتصالات را نصب نمود و این کار باعث ایجاد شکستگی و کاهش طول عمر مخزن می شود.

به عنوان مثال برای اکثر مخازن پلی اتیلنی چهار محل نصب اتصالات خروجی (با زاویه ۹۰ درجه) و یا حداقل دو محل نصب اتصالات خروجی (با زاویه ۱۸۰درجه) طراحی کرده ایم.

فشار و استرس ناشی از ورود و خروج آّب (یا هر سیال ) بر دیواره مخزن در محل نصب اتصالت بیشتر می باشد و به همین علت برای کنترل فشار و استرس در این ناحیه ، محل نصب اتصالات با ضخامت و استحکام بیشتری طراحی شده است. و در هر مخزن محل اتصالات در تعداد و جهت های مختلفی تعبیه شده است.

با این وجود اگر شما بخواهید در این محل چندین ورودی و خروجی نصب کنید باید به ورودی یا خروجی بودن اتصال، مساحت قسمت  اتصالات و سایز اتصالاتی که باید نسب گردد توجه شود.

به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که اتصالات ورودی، کمتر از اتصالات خروجی فشار و استرس بر روی مخزن ایجاد می کنند. به عنوان مثال بدون هیچ مشکلی می توان دو فیتینگ سه چهارم اینج را در ورودی کنار هم  بر روی یک تانکر ۱۰۰۰ لیتری پلاستیکی (پلی اتیلن) نصب کرد.

اتصالات مخازن پلی اتیلنبرای اتصالات خروجی که در انتها ( معمولا در پایین ترین ارتفاع) نصب می شود باید توجه داشت هنگامی که مخزن از آب پر می شود، بیشترین فشار مکانیکی و استرس به دیواره های جانبی و انتهایی مخزن وارد می شود. پس ایجاد چند اتصال خروجی در کنار و نزدیکی هم  در محل نصب اتصالات مخزن کار اشتباهی می باشد و احتمال شکستگی و ایجاد ترک بسیار بالا می رود. به همین دلیل ما برای رفع این مشکل چند محل نصب اتصالات را تعبیه نمودیم فقط کافی است در هر محل نصب اتصالات فقط یک اتصال خروجی نصب شود.

نکته ایی که کمتر کسی به آن توجه می کند ولی بسیار تاثیر گذار در افزایش طول عمر مخزن می باشد و باید به آن توجه داشت این است که وزن لوله های متصل به مخزن باید توسط پایه یا بست دیواری مهار شود و این وزن نباید به مخزن فشار وارد کند و به آن تحمیل شود .

اگر چندین اتصال به مخزن نصب شود و یا سایز لوله متصل به مخزن بزرگ باشد الزامی است که وزن لوله یا لوله ها حتما مهار شود. در غیر این صورت تانکر پلاستیکی در محل نصب اتصالات آسیب خواهد دید.

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *