راههای افزایش فشار آب ساختمان

افزایش فشار آب ساختمان

کلمه کلیدی : افزایش فشار آب

کلمات مرتبط : افزایش فشار آب تانکر- دستگاه افزایش فشار اب – افزایش فشار اب ابگرمکن  – فشار استاندارد آب شهری  – حل مشکل فشار آب در طبقات بالا – مینی پمپ افزایش فشار داخل واحد – راههای افزایش فشار آب بدون پمپ – پمپ افزایش فشار داخل واحد

راههای افزایش فشار آب ساختمان – حل مشکل فشار آب در طبقات بالا

ایجاد فشار مناسب آب مصرفی در مجتمع ها و ساختمان ها از گذشته تاکنون جز یکی از معضل ها بوده است و امروزه که اکثر ساختمان ها بصورت آپارتمانی ( چند طبقه ای) و برج ساخته می شوند، استفاده از یک سیستم آب رسانی مناسب از ملزومات ساختمان می باشد. مخصوصا در طبقات بالایی ساختمان ها عدم وجود سیستم آبرسانی کاملا محسوس می باشد.

حتما شما هم هنگام استحمام و یا شست و شو در آشپزخانه و … با افت فشار آب مواجه شده اید در این مقاله قصد داریم راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان را بررسی نماییم. البته سعی کرده ایم راه حل هایی را اعم از کم هزینه و ساده تا خرید مخزن پلی اتیلن و مخزن تحت فشار و پمپ آب که شامل هزینه است را بیان کنیم. مشکل افت فشار آب ساختمان و یا قطعی آب در ساعاتی از روز را تقریبا همه تجربه کرده ایم. اگر به دنبال راهکارهایی برای افزایش فشار آب ساختمان خود هستین با ما همرا هباشید، علت فشار کم اب ساختمان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

فشار آب شهری و بررسی افت فشار در ساختمان

در ابتدا می بایست مشکل افت فشار آب در ساختمان و راه حل آن را بهتر بشناسیم در بیشتر مناطق شهری پرتراکم، متوسط فشار آب منزل و ساختمان در ورودی و پس از کنتور  قریب به ۲ بار یا ۲۹ psi ( فشار استاندارد آب شهری ) است. این فشار معادل صعود آب تا حداکثر ارتفاع بیست متر است، یعنی در ارتفاع بیست متری آب فشاری برابر صفر خواهد داشت. این میزان فشار طبیعتا برای ساختمان های دو طبقه می تواند مناسب باشد ولی طبقات سوم و چهارم ، خصوصا در ساعات اوج مصرف با مشکل افت فشار آب ساختمان شدید مواجه خواهند شد.

اگر فشار آب ساختمان شما از سایر ساختمان های موجود در منطقه کمتر است، با شرکت آب و فاضلاب تماس بگیرید.شرکت آب و فاضلاب مسئول بررسی فشار آب تحویلی تا قبل از کنتور است. معمولا اولین راه حلی که به ذهن ما می رسد استفاده از پمپ آب می باشد ولی استفاده از پمپ آب و نصب آن نیازمند رعایت نکاتی می باشد که در صورت عدم رعایت این نکات هم خود متضرر می شوید و هم دیگران، در ادامه به مشکلات نصب ناصحیح پمپ آب می پردازیم.

نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی آب ساختمان

معایب نصب مستقیم پمپ به لوله آب شهری

لازم به ذکر است نصب مستقیم پمپ به لوله ورودی ساختمان (بعد از کنتور) که البته غیرقانونی هم هست در محلات پرجمعیت و پر تراکم منجر به قطع آب در ساعات اوج مصرف برای طبقات اول و دوم هم خواهد شد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که به عنوان مثال اداره آب و فاضلاب استان تهران اقدام به برخورد با مشترکانی که اقدام به نصب مستقیم پمپ به لوله آب شهری می کنند می نماید.

بر اساس مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، نصب و قرارگیری پمپ تامین فشار آب بلافاصله بعد از کنتور آب ذیل غیرقانونی می باشد و پیگیری قانونی دارد.

مکش پمپ روی شبکه آب و فاضلاب می تواند باعث مکش آب آلوده به داخل شبکه آب شرب گردد. مناطقی که در شرایط عادی به دلیل فرسوده بودن لوله ها دچار نشتی جزیی در زیر زمین هستند به دلیل فشار بالای آب فقط شبکه را هدررفت مواجه می کند ولی در شرایط افت فشار در بیشتر مواقع در فصول گرم و یا فصولی که به دلایل مختلف مصرف آب افزایش می یابد این مشکلات به صورت پررنگ تر و آزاردهنده تری بروز می کند.

  • نشان دادن آب بهای غیرواقعی توسط کنتور آب که در اکثر مواقع خیلی بیشتر از مصرف واقعی
  • کاهش فشار آب غیر عادی برای همسایگان
  • خرابی کنتور و پمپ در طولانی مدت

در مناطقی که جاذبه توریستی و تفرحی دارد در مواقعی از سال حتی با قطعی آب نیز مواجه می شوند. در این مواقع بهترین راه حل ذخیره آب در مخازن بهداشتی پلی اتیلنی است. اگر مخزن را بتوانید با تدبیری در جای استانداردی با ارتفاع ۵ متر و بیشتر از محل مصرف قرار دهید در صورتی که از آبگرمکن های غیر دیواری استفاده کنید بدون نیاز به تاسیسات پمپ و دستگاه افزایش فشار اب … می تواند از آب ذخیره شده داخل مخزن آب به صورت ثقلی استفاده کنید.

در غیر این صورت استفاده از تانکر پلاستیکی ، منبع تحت فشار و پمپ تنها راحل می باشد. حتمی اطمینان حاصل کنید که ساعات کمینه مصرف فشار آب برای آبگیری مخزن نصب شده در ارتفاع کافی خواهد بود.

این نکته را در نظر داشته باشید هنگام افت فشار آب حتما از همسایه ها و واحدهای دیگر بپرسید و مطمئن شوید که افت فشار همگانی است. در غیر این صورت و اگر فقط شما با این مشکل مواجه هستید، باید به دنبال علتی در شیرهای آب و لوله های داخلی ساختمان خودتان باشید اگر در طبقات بالای ساختمان زندگی می کنید این مورد را هم فراموش نکنید که نسبت به طبقات پایین تر افت فشار آب بیشتری خواهید داشت.

راه های ارزان افزایش فشار آب خانه یا ساختمان

نصب مخزن آب در ارتفاع مانند نصب مخزن آب در پشت بام و یا خرپشته ساختمان این مزیت را دارد که هنگام خاموشی و قطعی برق می توانید به کمک فشار ثقلی از آب ذخیره شده استفاده کنید و این اختلاف ارتفا بین تانکر ذخیر آب و شیر خروجی در ساختمان باعث افزایش فشار آب تانکر می شود. اگر فشار آب شهری در ساعاتی از روز بسیار خوب است (۲ بار یا بیشتر) و در پشت بام شما از نظر استحکام و تحمل بار، امکان تعبیه و نصب شاسی فلزی با ارتفاع حداقل ۵ متر بر روی خرپشته وجود دارد.

می توانید با استفاده از مخزن ذخیره در پشت بام (خر پشته یا ساخت پایه فلزی) فشار آب مورد نیاز ساختمان خود را تامین نمایید. توجه فرمایید که با ایجاد هر ۱۰ متر ارتفا ع ( مخزن ذخیره آب تا شیر مصرفی آب) یک بار فشار تولید می شود و برای ایجاد فشار ۱٫۵ بار می بایست ۱۵ متر ارتفاع ایجاد نمایید تا به فشار استاندارد آب شهری برسیم. استفاده از فشار ثقلی بستگی به فشار آب منطقه دارد اگر میزان فشار اب منطقه کمی ضعیف باشد و آب بدون پمپ به پشت بام برسد دیگر نیاز به پمپاژ آب به پشت بام نمی باشد و تنها با مخزن ذخیره و ایجاد فشار مناسب می توان فشار مناسب را تامین نمود. ( برای کسانی که ایجاد این ارتفاع برایشان مقدور نمی باشد می توانند از انواع پمپ ها استفاده نمایند).

برای کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید با کارشناسان فنی و فروش ما در تانکر پلاستیک مشورت نمایید و با شماره  ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶  تماس حاصل فرمایید.

و برای مشاهده ابعاد و لیست قیمت انواع تانکر های پلاستیکی اینجا را کلیک نمایید.

 

راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان در حالتی که به طور ناگهانی فشار کاهش یافته است

گاهی اوقات به طور ناگهانی فشار آب در ساختمان کم می شود بررسی هایی هستند که می توان حل مشکل فشار آب در طبقات بالا را بدون هزینه و خرید سیستم خاصی انجام داد ( راههای افزایش فشار آب بدون پمپ )، که عبارت اند از :

کنترل نشتی : در لوله ها که چکه آب و نم گرفتگی از نشانه های وقوع آن می باشد یکی دیگر از عوامل افت فشار آب در جایی داخل ساختمان است. پس چک کردن لوله ها را فراموش نکنید. یک راه برای اینکه از عدم نشتی لوله های آب در ساختمان اطمینان حاصل کنید این است که ببینید شیر آبی در داخل ساختمان باز نیست و کسی از آب استفاده نمی کند و بعد کنتور آب را نگاه کنید. اگر پروانه کنتور نمی چرخد یعنی نشتی وجود ندارد، در غیر اینصورت حتما در داخل ساختمان لوله ای دچار نشتی است. در این موارد تعمیر و تعویض لوله از جمله روش های تامین فشار آب ساختمان می باشد.

کنترل پکیج و آبگرمکن : آب سرد و آب گرم هردو مشکل افت فشار دارند یا فقط آب گرم. اگر فقط آب گرم مشکل افت فشار دارد پکیج یا آب گرمکن ساختمان یا واحدتان را کنترل فرمایید و آن را از لحاظ وجود نشتی چک نمایید و اطمینان حاصل کنید شیر آب خروجی و ورودی پکیج یا آب گرمکن تا انتها باز باشد. اگر این کم فشاری همیشگی است و در طول زمان بیشتر شده می تواند ناشی از رسوب زیاد داخل لوله ها یا کویل آبگرمکن یا پکیج دیواری باشد.

اگر برای آب گرمکن یا پکیج سختی گیر ندارید، ممکن است مشکل افت فشار ناشی از گرفتگی لوله های داخلی پکیج یا آب گرمکن ایجاد شده باشد. بنابراین یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان و در واقع جلوگیری از افت فشار ناگهانی، استفاده از سختی گیر در ورودی پکیج یا آب گرمکن است.برای افزایش فشار اب ابگرمکن می توانید از سختی گیر ها استفاده نمایید.

اگر تاکنون از سختی گیر استفاده نکرده بودید و دچار مشکل افت فشار آب می باشید می بایست ابتدا رسوبات درون لوله ها را از بین ببرید ( اینکار می بایست توسط افراد تاسیساتی مجرب و با کمک اسید انجام می شود ) و با استفاده از سختی گیر ها مانع از رسوب املاح و افزایش فشار اب ابگرمکن شوید.

سختی گیر ها انواع گوناگونی شامل سختی گیرهای شیمیایی، مغناطیسی، رزینی، مکانیکی، الکتریکی و … دارند. بنابراین، یکی دیگر از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان استفاده از سختی گیر آب برای دیگ بخار در موتورخانه ها در ساختمان های بزرگ و همچنین برای ورودی پکیج ها است.

کنترل فیلتر و صافی شیرآلات : در بسیاری از موارد رسوبات پشت صافی دهانه شیر آب باعث افت فشار آب می شود. ببینید آیا این کم فشاری ناشی از رسوب آشغال داخل توری شیر آلات است، برای اطمینان پس از تمیزکاری فشار را مجددا کنترل کنید.

راههای افزایش فشار آب بدون پمپ اگر مدت زمان طولانی است که افت فشار وجود دارد

افزایش قطر لوله های اصلی و شاه لوله ها :

یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان جایگزینی لوله های رسوب گرفته است. تشکیل رسوب و کاهش قطر لوله در لوله های گالوانیزه در طول زمان امری شایع است. ذکر این نکته ضروری است که برای تعویض لوله های گالوانیزه نیازی به لوله کشی مجدد کل ساختمان نیست و فقط لوله های اصلی آب را تعوض کنید.

همچنین اگر در لوله کشی ساختمان، لوله های با قطر کم بکار برده شود بهتر است لوله های بزرگ تر را جایگزین کنید. انتقال آب از طریق لوله ها به وسیله فشار هیدرولیکی صورت می گیرد. اگر از لوله های با سایز بزرگ در لوله کشی ساختمان استفاده کنید، به دلیل کاهش فشار هیدرولیکی، سرعت جریان آب در طول لوله کاهش و در سر خروجی افزایش می یابد. البته انتظار نداشته باشید که با این روش فشار آب به صورت قابل توجهی افزایش یابد، اما به هرحال این روش هم یکی از راه های افزایش فشار آب ساختمان است.

کاهش قطر لوله های اصلی و شاه لوله ها :

انتقال آب از طریق لوله ها به وسیله فشار هیدرولیکی صورت می گیرد. اگر از لوله های با سایز بزرگ در لوله کشی ساختمان استفاده کنید، به دلیل کاهش فشار هیدرولیکی، سرعت جریان آب در طول لوله کاهش و در سر خروجی افزایش می یابد. البته انتظار نداشته باشید که با این روش فشار آب به صورت قابل توجهی افزایش یابد، اما به هرحال این روش هم یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان است.

استفاده از مخزن پلی اتیلن و پمپ :

چنانچه در منطقه زندگی شما فشار آب کم است برای افزایش فشار آب ساختمان به راه اندازی یک واحد پمپاژ و سیستم افزایش فشار نیاز خواهید داشت که باعث افزایش قابل توجه در فشار آب ساختمان و آپارتمان شما خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از راه های حفظ فشار آب ساختمان که می توان گفت در تامین فشار آب موفق عمل خواهد کرد، نصب و راه اندازی تجهیزات پمپاژ که همانطور که عنوان شد شامل مخزن پلی اتیلن ، مخزن تحت فشار و پمپ است.

نصب مخزن آب بر روی پشت بام یکی از راه های افزایش فشار آب ساختمان

لازم به ذکر است می توانید از دو نوع سیستم افزایش فشار آب بر اساس نیاز ساختمان استفاده نمایید؛ یکی استفاده از پمپ و منبع آب در طبقه پایین و دوم نصب و استفاده از منبع آب در پشت بام ساختمان .

پمپ و تانکر آب متناسب با نیاز شما

خوب در ادامه با یک مثال، نحوه انتخاب پمپ و منبع را برای منزل و یا ساختمان چهار طبقه تک واحدی که هر واحد ۱۰۰ متر است بیان می کنیم.خروجی آب هر شیر استاندارد خانگی به طور میانگین ۱۰ لیتر در دقیقه است. خروجی برای هر واحد ۱۰۰ متری با خانواده ای سه نفره که سه شیر آشپزخانه، حمام و توالت باز باشند، ۳۰ لیتر در دقیقه و بنابراین ۱۲۰ لیتر در دقیقه برای چهار طبقه با هم خواهد بود.

پمپی که دارای توان یک اسب بخار و هد ۴۸ متری باشد، پاسخگوی نیاز این ساختمان است. حجم مناسب برای انتخاب منبع ذخیره آب هم باید حداقل هزار لیتر انتخاب شود، با توجه به اینکه به طور میانگین مدت زمان استحمام ده دقیقه و زمان استفاده از شیر آشپزخانه و توالت پنج دقیقه لحاظ گردد. با این وصف، منبع هزار لیتری در طول ۸ دقیقه می تواند در صورت استفاده همزمان تمامی واحدها، پاسخگوی نیاز همگی آن ها باشد.

اگر جریان آب ورودی در واحد زمان (دبی) به منبع در ساعت های اوج مصرف و در نتیجه کاهش فشار، حداقل حجم پمپاژ ۴۰ لیتر در دقیقه نباشد، باید به فکر خرید منبع های آب با حجم بالاتر ۱۵۰۰، ۲۰۰۰ لیتری و … باشید. این مثال صرفا برای یک ساختمان چهار طبقه بیان شد و تنها در ارائه یک دید کلی به شما کمک می کند.

حجم مناسب مخزن پلی اتیلن

استاندارد ذخیره آب برای هر واحد ساختمانی ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در نظر گرفته می شود و برای مجتمع های ویلایی یر حسب متراژ و میزان مصرف نیاز به ذخیره سازی بیشتر می باشد. برای تعیین حجم مخزن ذخیره آب آتشنشانی می بایست از نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی جویا شوید زیرا استاندارد های هر منطقه به عوامل مختلفی بستگی دارد و در هر شهر بسته به امکانات و شرایط تاثیرگذار دیگر میزان حجم مخزن ذخیره آب آتشنشانی متفاوت می باشد.

۱-بهتر است ۵۰% آب مصرفی ساختمانتان را همیشه ذخیره داشته باشید. برای این منظور برای هر نفر ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر محاسبه فرمایید. مثال: برای یک خانواده ۵ نفره ۲۵۰ تا ۵۰۰ لیتر مخزن آب ذخیره در نظر بگیرید.

۲-حتی الامکان مخازن سه لایه ضد جلبک را از برندهای معتبر و همچنین مراکز معتبر و شناخته شده تهیه فرمایید. مخازنی که از پلاستیک بازیافتی تولید می شوند و در مراکز غیر معتبر عرضه می شوند علاوه بر ضعف جدی در استحکام به هیچ عنوان برای نگهداری آب شرب مناسب نیستند. این مخازن انواع مواد شیمیایی آلاینده و سرطانزا را به مرور وارد آب مصرفی شما می کنند.

۳-برای افزایش کیفیت آب مصرفی در مخرن پلی اتیلن بهتر است فیلترهای پیش تصفیه نصب کنید تا از رسوب زنگ آهن و شن و ماسه و گل لایی که به مرور از طریق لوله ها وارد مخزن می شوند جلوگیری کنید. رسوب این مواد در طولانی مدت باعث تشکیل لایه های نسبتا ضخیمی می شود که به واسطه ممانعت از رسیدن آب کلردار به عمق این لایه ها این مکانها را محلی برای رشد و نکثیر باکتری های شیمی تروف خواهد کرد. این باکتریها البته برای انشان بیماری زا نیستند ولی به آب طعم بدی خواهند داد.

۴- در صورتی که از پمپ تقویت فشار آب ساختمان استفاده می کنید و به منظور اینکه در مواقع قطعی برق دچار مشکل نشوید پیشنهاد می کنیم لوله بای پس یا کنارگذر هم در سیستم لوله کشی تعبیه فرمایید. به این ترتیب ورودی مخزن را به بعد از پمپ متصل نمایید برای این کار از شیر فلکه و شیر خودکار استفاده کنید. به این ترتیب در مواقع عدم کارکرد پمپ به کمک فشار طبیعی شبکه لوله کشی شهری می توانید از آب هر چند بسیار کم فشار استفاده کنید.

در ادامه با یک مثال، نحوه انتخاب پمپ و منبع را برای ساختمان چهار طبقه تک واحدی که هر واحد ۱۰۰ متر است بیان می کنیم.
خروجی آب هر شیر استاندارد خانگی به طور میانگین ۱۰ لیتر در دقیقه است. خروجی برای هر واحد ۱۰۰ متری با خانواده ای سه نفره که سه شیر آشپزخانه، حمام و توالت باز باشند، ۳۰ لیتر در دقیقه و بنابراین ۱۲۰ لیتر در دقیقه برای چهار طبقه با هم خواهد بود. پمپی که دارای توان یک اسب بخار و هد ۴۸ متری باشد، پاسخگوی نیاز این ساختمان است.

اگر در منظقه ای که زندگی می کنید آنقدر فشار کم است و تنظیم فشار پمپ اب هم پاسخ گو نیست و این ترفند نیز جواب نمی دهد و قطعی های مکرر برق هم دارید بهتر است یک مخزن ذخیره در پشت بام یا بالای خرپشته قرار دهید. این منبع اب در مواقع کارکرد پمپ پر شده و به کمک فلوتر و یا قطع کن مکانیکی ورودی آب به آن قطع می شود.

خروجی این مخزن پس از تعبیه یک شیر خودکار یا یکطرفه به لوله آب روی پشت بام وصل می شود ( همان لوله ای که مخزن را پر می کند ). این شیر یکطرفه در مواقع کارکرد پمپ مانع از ورود آب در خروجی به مخزن می شود و در عوض در هنگام قطعی برق اجازه می دهد آب با فشار کم برای نیازهای ضروری وارد لوله های ساختمانتان شود.

۵- برای آپارتمانها و مجتمع های مسکونی برای تقویت فشار آب ساختمان حتمی از مخزن تحت فشار و کلید اتومات استفاده کنید تا . برای محاسبه حجم مخزن تحت فشار برای هر واحد مسکونی بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر در نظر بگیرید. به این ترتیب برای یک مجتمع ۴ واحدی حداقل ۵۰ لیتر مخزن تحت فشار در نظر بگیرید.

هر چه حجم مخزن تحت فشار بیشتر باشد تعداد دفعات روشن و خاموش شدنهای پمپ شما کاهش می یابد و بالطبع عمر آن افزایش پیدا می کند. ولی در این عمر هم نباید افراط کرد زیرا مخازن بزرگتر از حد نیاز آب را به مدت طولانی در خود نگه داشته و باعث پایین آمدن کیفیت آب می شوند.

۶-برای عملکرد بهتر مخزن تحت فشار و پمپ فشار مینیمم اتومات برای روشن شدن پمپ را حداکثر ۱۰% بیشتر از فشار باد اولیه مخزن تحت فشار تنظیم کنید و یا به عبارت درست تر فشار باد منبع تحت فشار را ۱۰% کمتر از فشار مینیمم پمپ قرار دهید.

در صورتی که می خواهید با نحوه نصب و استفاده از لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای تقویت فشار آب ساختمان بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.

از اینرو ما در فروشگاه تانکر پلاستیک  علاوه بر مخازن آب پلی اتیلن که به عنوان محصول اصلی ما شناخته می شود و توسط خود ما تولید می شود برخی از اقلام مورد نیاز شما را نیز به تهیه کرده و با قیمت مناسب به فروش میرسانیم. اعتبار فروشگاه تانکر پلاستیک تضمین کننده کیفیت محصولات انتخابی است در نتیجه شما می توانید بدون نگرانی از موارد عنوان شده به راحتی محصولات مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

پمپ را به مخزن آب و مخزن را مستقیما به لوله آب شهر وصل کنید. وقتی مخزن پر شود، با پمپاژ آب توسط پمپ به داخل ساختمان، فشار آب مناسبی در طول شبانه روز خواهید داشت. بنابراین، انتخاب یک مخزن پلی اتیلن مناسب هم یکی دیگر از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان است. پیشنهاد می گردد حتمی یک لوله کنارگذر یا بای پس از کنتور به بعد از پمپ متصل کنید و در مسیر آن ابتدا یک شیر یک طرفه و سپس یک شیر فلکه نصب کنید. این مساله کمک می کند موقع قطعی برق و همچنین زمان سرویس پمپ و مخزن آب ساختمان قطع نشود.

افزایش فشار آب یا ساختمان

سیستم های افزایش فشار آب ساختمان دو نوع هستند:

  • استفاده از پمپ ، منبع تحت فشار و تانکر ذخیره آب در طبقه پایین
  • نصب و استفاده از منبع آب در پشت بام ساختمان ( استفاده از فشار ثقلی ایجاد شده).

سیستم های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان از چه لوازمی تشکیل می شود

از راه های افزایش فشار آب منزل یا ساختمان که بیشتر در آپارتمان ها اجرا می شود، استفاده از انواع پمپ، منبع تحت فشار و مخزن ذخیره آب است. که این مجموع را به عنوان سیستم آبرسانی متداول می شناسند. البته منازل تک واحدی نیز معمولاً برای حل مشکل افت فشار از این تجهیزات استفاده می کنند ولی در ابعاد کوچکتر. به عنوان مثال برای یک تک واحدی مخزن ۲۵۰ لیتری با یک مینی پمپ و منبع تحت فشار ۲۴ لیتری قابل استفاده می شود.

در سیستم آبرسانی وظیفه هر کدام به شرح زیر می باشد :

پمپ آب : تامین فشار آب مصرفی در تمامی طبقات یا دستگاه افزایش فشار اب

مخزن ذخیره آب : تامین آب مورد نیاز ساختمان و حجم اب مورد نیاز برای پمپاژ در همه اوقات به ویژه زمان اوج مصرف (افت فشار آب شهری) و قطعی آب . مخزن پلی اتیلن در ابعاد و اشکال گوناگون تولید می شوند و ضد جلبک و آنتی باکتریال می باشند.

منبع تحت فشار : جلوگیری از روشن خاموش شدن پمپ آب در زمان هایی که شیر آب در مدت زمان کوتاه باز و بسته می شود . منبع تحت فشار مقدار حجم مشخصی آب  تحت فشار را در خود ذخیره کرده است و با باز شدن شیر آب ابتدا ذخیره آب داخل منبع استفاده می شود و در صورت نیاز پمپ فعال می شود با اینکار باعث افزایش طول عمر پمپ آب می شود.

در چه مواردی از مینی پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می شود

حل مشکل فشار آب در طبقات بالا؛ اگر در طبقات بالای ساختمان زندگی می کنید و این مورد را هم فراموش نکنید که نسبت به طبقات پایین تر افت فشار آب بیشتری خواهید داشت. راه حل این مسئله استفاده از پمپ افزایش فشار آب یا مینی پمپ افزایش فشار آب داخل واحد است. در ساختمان هایی که دارای کنتور آب مجزا برای هر واحد و در نتیجه چندین پمپ هستند، نصب پمپ آب در رایزر اصلی باعث ایجاد مشکل می شود.

وقتی که با افت فشار آب مواجه شدید حتما از همسایه ها و واحدهای دیگر بپرسید و مطمئن شوید که افت فشار همگانی است. در غیر این صورت و اگر فقط شما با این مشکل مواجه هستید، باید به دنبال علتی در شیرهای آب و لوله های داخلی ساختمان خودتان باشید. مینی پمپ افزایش فشار داخل واحد

همچنین معمولا طبقات پایین که با مشکل افت فشار آب مواجه نیستند، حاضر نیستند برای نصب تجهیزات افزایش فشار آب هزینه ای بپردازند. مینی پمپ افزایش فشار داخل واحد در این موارد کمک کننده است و بدون نیاز به نصب لوازم پمپ های بزرگ، کمبود فشار آب را جبران کرده و مینی پمپ افزایش فشار داخل واحد را تامین می نماید. مینی پمپ ها ابعاد کوچک، نصبی آسان و در صورت با کیفیت بودن، عملکردی بی صدا دارند.

بوستر پمپ ؛ و چه زمان از آن استفاده می شود

بوسترپمپ ها به عنوان یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان ( دستگاه افزایش فشار اب ) جایگاه مهمی دارند. بوسترپمپ دستگاهی است که دو یا چند پمپ به صورت موازی با هم و به یکدیگر وصل شده اند و به این ترتیب می توانند هد و دبی لازم را با بالاترین بهره وری و راندمان تامین کند. سیستم بوستر پمپ می تواند شامل دو یا چند پمپ باشد که متناسب با دبی مصرفی، پمپ دوم یا سایر پمپ ها یکی یکی وارد مدار شده تا پاسخگویی همه مصرف کنندگان باشند.

امروزه در ساختمان هایی که تعداد طبقات بیشتر از ۴ یا ۵ طبقه دارند، نصب بوسترپمپ الزامی است. حداقل فشار بوسترپمپ موردنیاز به ارتفاع ساختمان شما بستگی دارد.این پمپ ها با توجه به دو پارامتر اصلی فشار و حداکثر مصرف آب طراحی می شوند. الگوی متغیر مصرف آب در ساعات شبانه روز نیز در تعیین مشخصات بوسترپمپ ها موثر است. زمانی که مصرف آبی وجود ندارد، پمپ های بوسترپمپ (دستگاه افزایش فشار اب) خاموش هستند.

در زمان افت فشار یا باز ماندن شیر های آب به اندازه ای که منبع تحت فشار نتواند پاسخگو باشد، اولین پمپ روشن می شود و اگر این پمپ نتواند افت فشار را جبران کند، سایر پمپ ها نیز به ترتیب وارد مدار می شوند تا فشار در محدوده مشخصی ثابت بماند. این نوع پمپ ها هزینه نگهداری کمی دارند و در مصرف انرژی نیز بسیار با صرفه هستند. اکثرا بوسترپمپ ها در ساختمان های بزرگ که مصرف آب بالاست، مورد استفاده قرار می گیرند. یک سیستم بوسترپمپ از الکتروپمپ، تابلو کنترل، فشارسنج، اینورتر و … تشکیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید با کارشناسان فنی و فروش ما در تانکر پلاستیک ( با شماره  ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶) تماس حاصل فرمایید.

و برای مشاهده ابعاد و لیست قیمت انواع تانکر های پلاستیکی اینجا را کلیک نمایید.

Comment (1)

  • حسین طاهری نیا Reply

    با سلام و تشکر از مطالب عنوان شده.
    سئوالی داشتم که خواهشمند است راهنمائی فرمائید.
    برای تخلیه رسوبات و لای در مخازن پلی اتیلن افقی یا عمودی و شستشوی ادواری مخزن ، چه پیش بینی انجام شده. معمولاً دو محل برای گرفتن اتصال در بالا و پائین مخازن پیش بینی میشود که بالائی برای اتصال به آب شهر و پائینی هم برای اتصال به پمپ مورد استفاده میباشد و برای تخلیه که الزاماً باید از کف مخزن باشد ، پیش بینی انجام نمیشود. همچنین سرریز مخزن نیز پیش بینی نمیشود. اگر با ارسال کاتالوگ مخازن ذخیره آب و موقعیت های صحیح مطابق مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان بفرمائید ممنون میشوم.
    با تشکر

    2021-07-14 at 6:36 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *