مخزن آب فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟

مخزن فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟

تانکر فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟

قبل از تولید مخازن پلاستیکی ( پلی اتیلنی ) در این چند دهه اخیر، اکثر مخازن غالبا از نوع فلزی ساخته می شدند و تقریبا بی رقیب بوده اند ولی امروزه مخازن پلی اتیلینی یا تانکر پلاستیکی به دلیل مزایا و کاربردی که دارند بسیار پرطرفدار بوده و معمولا این سوال که مخزن پلاستیکی بهتر است یا فلزی ؟ توسط افرادی پرسیده می شود که قبلا از مخزن فلزی استفاده می کردند و در حال تحقیق برای جایگزینی مخزن خود می باشند.

برای تولیدمخزن فلزی از ورق های گالوانیزه استفاه می شود و در بازار تانکر فلزی با عنوان مخزن فلزی گالوانیزه شناخته می شود. ما در ادامه به معرفی، مزایا و برتری های هر یک از مخازن می پردازیم با بررسی معایب و نقاط ضعف آنها و با اطلاعات دقیق می توان محصول مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

تانکر پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟

برای پاسخ به این سوال که مخزن آب پلی اتیلن بهتر است یا فلزی ( گالوانیزه و استیل ) باید گفت که این انتخاب بستگی به یکسری معیار دارد.پاسخ این سوال کاملاً به کاربرد مد نظر شما، محل نصب و مایعاتی که درون آن ذخیره می کنید بستگی دارد. ما در این مقاله تمامی شرایط و پارامترها را بررسی کرده و مزایا و معایب هر دونوع تانکر را برر.

در این قسمت با بررسی کامل این معیارها نقاط ضعف و قوت مخزن ها را خدمت خوانندگان عزیز بیان خواهیم کرد تا با نگاهی آگاهانه محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنند.

مخازن پلاستیکیمخزن پلی اتیلن ( تانکر پلاستیکی)

مخازن پلی اتیلن انواعی از مخازن نگه داری و ذخیره سازی مایعات هستند که با نام تانکر پلاستیکی و یا مخازن پلی نیز از آن ها نام برده می شود. مخزن پلی اتیلن از پلی مری به نام پلی اتیلن فودگرید که از مشتقات نفت خام می باشد ساخته می شوند. که ویژگی های منحصر بفرد پلی اتیلن و بهداشتی بودن آن ساخت انواع مخازن و ذخیره انواع مایعات را تسهیل نموده است.

این مخازن به دلیل ترکیبات به کار رفته در ساختارشان درجات پایداری بالایی از خود نشان داده و از آنجا که بین عناصر تشکیل دهنده آن ها پیوندهای شیمیایی محکم و فشرده ای وجود دارد به سختی با مواد دیگر واکنش نشان می دهند. از این رو میزان خوردگی در این مخازن تقریبا صفر می باشد. با این حال این مخازن نیز بسته به اهداف مختلف، دارای جنس های متنوع بوده و انتخاب یک مخزن پلی اتیلن بستگی به مایع و سیالی که می خواهید ذخیره نمایید دارد.

برای اطلاعات بیشتر از انواع تانکر پلاستیکی و لیست قیمت مخزن پلی اتیلن اینجا را کلیک نمایید.

 

مخزن فلزی

مخزن فلزی استیل ضد زنگ و مخزن فلزی گالوانیزه

مخزن فلزی ( مخازن گالوانیزه و مخازن استیل ضد زنگ )

مخازن فلزی گالوانیزه بیشتر از دیگر مخازن فلزی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا قیمت مناسب تری نسبت به مخازن استیل و فولادی دارند. مخازن فلزی گالوانیزه با پوشش گالوانیزه Zn روی ۴۵۰g/m2 عایق بندی شده اند. مخازن فلزی در برابر ضربات مکانیکی بسیار مقاوم بوده و به همین علت هم در حمل و نقل سیالات در حجم زیاد از تانکر فلزی استفاده می شود.

مخازن استیل ضد زنگ ۳۰۴ که عدد ۳۰۴ استیل بیانگر نوعی فولاد ضد زنگ است و اغلب در ساخت سینک های آشپزخانه به کار می رود. اگر فولاد یا استیل ضد زنگ برای استفاده در محیط های دریایی ساخته شود از درجات بالاتر از ۳۱۶ استفاده می شود.با این حال و صرف نظر از درجه فولاد، مخازن فولادی همواره تحت تاثیر خوردگی قرار داشته و این یکی از معایب اصلی این مخازن در نظر گرفته می شود .

مخازن فلزی که با ورق گالوانیزه تولید می شوند به دلیل مخدوش شدن این لایه در نقاط جوشکاری از زمان اولین آبگیری شروع به زنگ زدن می کنند. هر در نهایت منجر به سوراخ شدن مخزن می شود. علاوه بر این اکثر ورقهای گالوانیزه موجود در بازار FoodGrade نیستند و مناسب برای نگهداری آب غیر آشامیدنی هستند. مخازن پلی اتیلنی عرضه شده در فروشگاه تانکر پلاستیک علاوه بر FoodGrade بودن و داشتن سیب سلامت کاملا ضد خوردگی هستند و برای بیش از ۱۵ سال قابل استفاده هستند. این مخارن به دلیل داشتن لایه محافظ در برابر اشعه UV موجود در نور خورشید نیز کاملا تقویت شده اند.

جابجایی، حمل، جانمایی و نصب آسان تانکر ها و مخازن پلی اتیلنی

خوب از آنجایی که چگالی فلز بیشتر از پلی اتیلن می باشد حمل، نصب و جابه جایی منبع آب پلاستیکی بسیار بسیار آسان تر از منبع آب فلزی است. یک مخزن پلی اتیلنی پانصد لیتری را با وزن بیست kg را به راحتی یک نفر بلند می کند همین مخزن اگر از ورق فلزی تولید شده باشد می تواند تا بیش از صد kg وزن داشته باشد. این مساله در قدرت مانور شما برای حمل و جانمایی در ساختمان تا حد زیادی تاثیر گذار می باشد.

مخزنی که سبک و براحتی جابجا شود و نصب و راه اندازی آن هم بسیار آسان تر می باشد. حمل ، جانمایی و نصب آسان تانکر ها و مخازن پلی اتیلنی و پلاستیکی بسیار راحتتر وآسانتر از مخزن فلزی می باشد.نصب اتصالات ورودی و خروجی با قطر دلخواه به راحتی به کمک گردبر بر روی مخازن پلاستیکی امکانپذیر است. این علمیات در مخزن فلزی با دشواریهای زیادی انجام می شود. نصب آسان تر مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن برای نصب نیازمند اقدامات خاصی نیستند.

بر خلاف آن ها مخازن فولادی باید بر روی بسترهای بتنی و دارای استحکامات کافی نصب شوند و هم چنین نمی توان آن ها را در حفره های زیرزمینی نصب کرد چرا که احتمال زنگ زدگی در مورد آن ها وجود دارد. بر خلاف مخازن آهنی، مخازن پلی اتیلن می توانند روی زمین بر روی یک بستر شنی قرار داده شوند و حتی به علت عدم خوردگی می توانند در حفره های زیرزمینی نگه داری شوند (که البته چنین شرایطی معمولا توصیه نمی شود).

نگهداری و تعمیر

در مخازن فلزی به صورت دوره ای برای ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی نیاز است تا علاوه بر تمیز کاری نسبت به تجدید پوشش زد زنگ داخل مخزن اقدام نمود و چه بسا  در شرایطی نیاز به تعویض و تعمیر قسمت زنگ زده و فرسوده می باشد. در صورتی مخازن پلی اتیلن ذخیره سازی آب و  دیگر مواد را بدون خوردگی و زنگ زدگیانجام می دهند.

حفظ بهداشت و کیفیت آب ذخیره شده در مخازن پلی اتیلن و فلزی

مخازن آب پلی اتیلن و استیل ضد زنگ هر دو می توانند آبی با کیفیت خوب تامین کنند. مخازن فولادی همان گونه که قبلا نیز اشاره شد نیازمند پوشش داخلی چندگانه هستند تا در مقابل خوردگی داخلی محافظت شود. همچنین این مورد باعث می شود تا فلز روی که باعث بد شدن طعم آب می شود وارد آن نشود. به یاد داشته باشید که در پرچ ها و پیچ های مخازن استیل ضد زنگ آب آشامیدنی می تواند آلوده شود.

تحقیقات توسط خدمات بهداشت عمومی و محیط زیست بیان گر این بوده است که در برخی موارد آب ذخیره شده در مخازن استیل ضد زنگ حاوی ترکیبات مضر سرب می باشد. مخازن پلی اتیلن نیز اگر در دماهای سرد قرار گیرند معمولا آب با کیفیتی ارائه می دهند با این حال در دماهای بالا آب می تواند کیفیت خود را از دست بدهد.  مخازن پلی اتیلن ساخته شده از پلی اتیلن مواد غذایی، خالص ترین کیفیت آب را ارائه می دهد و به دلیل رسانایی دمایی به مراتب کمتر ، دمای آب وارد شده به آن ها برای مدت زمان بیشتری حفظ می شود. و همینطور به علت سه لایه بودن این مخازن هیچ جلبکی درون آنها رشد نمی کند.

اندازه ، تنوع اشکال و سایز مخازن پلی اتیلن و فلزی

مخازن فولاد ضد زنگ می توانند در ظرفیت های مختلفی و معمولا بالاتر از مخازن پلی اتیلن تولید شوند و اغلب برای مقاصد مختلف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده واقع می شود. در حالت کلی مخازن پلی اتیلن را می توان به طور قابل اعتماد برای ذخیره آب تا حدود ۵۰،۰۰۰ لیتر به کار برد و مخازن استیل ضد زنگ را می توان برای ذخیره حدود ۲۵۰،۰۰۰ لیتر آب استفاده کرد. با این وجود، مخازن پلی اتیلن می توانند با یکدیگر ترکیب شده و ظرفیت مورد نظر شما را بسیار ارزانتر و مقرون به صرفه تر فراهم کنند.

مخازن پلی اتیلنی تنوع چشمگیر در ابعاد و اندازه در مقایسه با مخازن فلزی دارند. مخازن فلزی به صورت پیش فرض به صورت استوانه های خوابیده و یا اصلاحا افقی تولید می شود در مقابل مخازن پلی اتیلنی از تنوع بسیار زیادی در شکل و ابعاد و اندازه برخوردارند. انواع مخزن کتابی ، مکعبی ، کروی ، زیرپله ، افقی ، عمودی و قیفی مخازن پلی اتیلنی باعث می شود میران ساختمان بتوانند در غیرقابل استفاده ترین فضا ها نیز بتوانند استفاده کنند.

مخازن گالوانیزه قابلیت این را دارند که برای در بر گرفتن حجم بیشتری نسبت به مخازن پلی اتیلن طراحی شوند. در حالی که مخازن پلی اتیلن می توانند با قابلیت اطمینان بالا برای ذخیره سازی ۲۰۰۰۰ لیتر مورد استفاده قرار گیرند،  در مخازن پلی اتیلن برای داشتن حجم اضافی می توان مخازن را به یکدیگر مرتبط کرد.

این سوال متدوال بیشتر مشتریان می باشد:

قیمت مخزن فلزی بیشتر است یا پلاستیکی؟

قیمت تانکر پلاستیکی ازقیمتمخزن فلزی استیل ضد زنگ و  قیمت مخزن آب گالوانیزه  به مراتب پایین تری می باشد . و قیمت مخزن فلزی استیل ضد زنگ از قیمت مخزن فلزی گالوانیزه بیشتر می باشد. قیمت تانکر آب فلزی به علت گران بودن ورق استیل و گالوانیزه بسیار گران می باشد.

مخازن گران قیمت استیل

مخازن استیل ضد زنگ انواعی از مخزن های نگه داری مایعات می باشند. کروم عنصر پایه در ساخت فولاد ضد زنگ است که از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری می کند. برای مقاومت در برابر اثرات خورنده آب، اسیدهای سخت و مانند آن عنصر شیمیایی دیگری نیز به نام مولیبدن اضافه می شود. این ترکیبات اصلی در کنار سایر عناصر شیمیایی به همراه مقادیر استفاده شده آن ها به فولاد ویژگی های مختلف و درجات مختلف ضدخوردگی می دهد. بر این اساس و بسته به میزان ترکیبات موجود به کار رفته در ساخت آن ها، استیل به صورت اعداد مختلفی درجه بندی می شود.

اولین گزینه برتری مخازن پلی اتیلن قیمت بسیار مناسب آنها در برابر مخازن فلزی است. و قیمت مخازن استیل چندین برابر مخازن پلاستیکی می باشد. مخازن پلی اتیلن به صورت عام از مخازن ضدزنگ فولادی بسیار بسیار ارزان تر هستند و همینطور از مخازن گالوانیزه ( با پوشش گالوانیزه Zn روی ۴۵۰g/m2) هم  ارزان تر می باشند.

قیمت تانکر پلاستیکی ( پلی اتیلنی)

مقایسه در فرآینده نصب و راه اندازی (سهولت نصب)

هر مخزن باید بتواند به درستی نصب شده و در جای خود به صورت ثابت قرار گیرد. برای دست یابی به این امکان، مخازن پلی اتیلن معمولا روی محیط و بستر ساده بتنی یا ماسه بادی کوبیده شده نصب می شوند. مخازن استیل با این حال باید بر روی بسترهای محکم تر نصب شوند و از همین جهت این مخازن را معمولا روی بسترهایی ساخته شده از بتون و سیمان بسیار مستحکم قرار می دهند و هم چنین سعی می شود آن ها را در فضاهایی قرار داد که امکان خوردگی را به حداقل کاهش دهد.

ساخت محصولات سفارشی

شاید یکی از معدود مزایای منبع آب فلزی نسبت به پلاستیکی امکان راحت تر تولید سفارشی این محصول در محل نصب می باشد. البته این موضوع قطعاً هزینه و زمان زیادی صرف خواهد کرد. البته برای حل این مشکل، ما امکانی جهت تولید مخازن آب پلی اتیلن سفارشی را مهیا کردیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

طول عمر مخازن پلی اتیلن و فولادی

مخازن استیل ضد زنگ می توانند چندین دهه طول عمر داشته باشند و همان طور که در بالا ذکر شد، مخازن استیل ضد زنگ حاوی کروم هستند که کمک می کند تا این مخازن از زنگ زدگی در امان باشند. اما از آنجایی که عناصر ذکر شده قادر به جلوگیری از چسباندن خاک به مخزن نیستند باید این مخازن را برای تمیز کردن هر چند وقت یک بار تخلیه کرد و با آب تازه و پارچه تمیز کرد تا طول عمر آن حفظ شود.

هم چنین باید از تماس حلال ها با مخازن فولادی جلوگیری کرد تا از خوردگی و زنگ زدگی آن ها کاهید. هم چنین توصیه می شود مخازن استیل را دفن نکنید و از جوشکاری با آهن برای تعمیر آن ها استفاده نکنید چرا که ترکیبات آهن می تواند آسیب های برگشت ناپذیر به ساختار مخازن استیل وارد کند و آن ها را برای خوردگی و زنگ زدگی مساعد تر کند و بدین ترتیب باعث ترک خوردگی آن ها شود.

مخازن پلی اتیلن نیز دارای طول عمر نسبتا بالایی بوده و مواد مورد استفاده برای ساخت آن ها به خوبی قادر به تحمل گرما و نور خورشید است. با این حال در برخی موارد گرما و نور خورشید می تواند برخی از مخازن پلی اتیلن را تضعیف کرده و باعث شکسته شدن آن ها شود، از این رو توصیه می شود حتی الامکان برای این مخازن سایه بان تعبیه شود.

مزایای مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی و بهترین مخزن آب 

قیمت پایین مخازن پلی اتیلن: به طور کلی مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن استیل ارزان تر هستند. حتی مخزن های پلی اتیلن با کیفیت بالاتر هنوز هم نسبتا ارزان تر از مخزن های آهنی گالوانیزه هستند و بسیار ارزان تر از مخزن های استیل ضدزنگ محسوب می شوند.

قیمت مخزن آب پلاستیکی ( پلی اتیلنی)

وزن کم مخازن پلی اتیلن: مخزن های پلاستیکی یا پلی اتیلن سبک تر از مخزن های استیل هستند و بنابراین حمل و نقل آسان تر و ارزان تری به ارمغان می آورند. این مخازن هم چنین از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و بنابراین نصب آن ها بسیار آسان است. مخازن فلزی بسیار بیشتر از تانک های پلاستیکی وزن می گیرند و معمولا به کمک یک جرثقیل نیاز دارند تا آنها را به قسمت مورد نظر انتقال دهید. در مقایسه مخزن های پلاستیکی سبک وزن هستند و می توانند به صورت دستی منتقل شوند.

حفظ معیارهای زیبایی شناختی با مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن استیل در طرح ها و شکل های مختلفی ارائه می شوند. این طیف وسیع این امکان را به خریداران می دهد تابه راحتی بتوانند آن ها را از نظر شکل و رنگ با محیط و فضاهای آزاد ست کنند و ویژگی های زیبا شناختی محیط را حفظ کنند.

عدم واکنش پذیری مخازن پلی اتیلن با مواد شیمیایی: مخازن پلی اتیلن اساسا بی اثر هستند و با تقریبا هیچ ماده شیمیایی واکنش نشان نمی دهند.
عدم نشت پذیری مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن همان طور که پیش از این گفتیم به صورت یک تکه ساخته می شوند و به همین دلیل هیچ درز و شکافی روی آن ها ایجاد نمی شود و بنابراین امکان نشت آب از طریق درزها وجود ندارد.

عدم خوردگی و زنگ زدگی مخازن پلی اتیلن: برخلاف مخازن های فلزی، مخازن پلی اتیلن در برابر خوردگی مقاوم هستند. در صورتی که مخازن استیل ارزان قیمت و یا فلزی و گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مستعد هستند.

استحکام بیشتر مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن نسبت در مقایسه با مخازن فلزی دارای استحکام بیشتری بوده و فشار ناشی از آب ذخیره شده داخل آن را بهتر از مخازن فولادی تحمل می کنند. این استحکام به دلیل ساختار خاص این مخازن می باشد،این مخازن پلی اتیلنی مانند مخازن عمودی در انتهای که فشار آب بیشتر است دارای قطر و ضخامت بیشتری بوده و از طرف دیگر تا حدودی دارای انعطاف بوده و در مقابل حجم زیاد آب می توانند به سمت بیرون تغییر شکل داده تا حجم آب را به شکل بهتری در خود ذخیره کنند.

محافظت از ویژگی های کیفی آب: مخازن فولادی با یک دیواره گالوانیزه پوشش داده می شوند. در حالی که این مورد یک خطر بهداشتی نیست اما می تواند طعم آب آشامیدنی را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات در برخی از مخازن فولادی همچنین نشان دهنده وجود سطوحی از مواد مضر مانند سرب است. اما مخازن پلی اتیلن توسط مواد پلاستیکی غیرمضر پوشش دهی می شوند و فاقد پلاستیک های خطرناک مانند BPA هستند. بنابراین مخازن پلی اتیلن به صورت ۱۰۰٪ برای ذخیره آب آشامیدنی امن می باشند.

طول عمر بیشتر مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن پلاستیکی از پلاستیک پلی اتیلن با دوام ساخته شده است، به همین دلیل، بر خلاف مخازن فلزی، در طول زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند.

با توجه به موارد بیان شده تقریبا واضح است که مزایای مخازن پلی اتیلن از نوع گالوانیزه آن بیشتر می باشد و امروزه این مخازن از محبوب ترین مخازن مورد استفاده هستند که سازگاری مناسبی نیز با آب و هوای ایران دارند. از دیگر مزایای تانکر پلاستیکی شرایط گارانتی چندین ساله تعویض و تعمیر به همرا ه خدمات پس از فروش آنها می باشد که  توانسته رضایتمندی مشتریان را جلب نماید.

معایب مخزن آب پلی اتیلن ( معایب مخازن پلی اتیلن )

تنها عیب مخزن پلی اتیلنی ( مخزن پلاستیکی ) در برابر ضربه های مکانیکی سنگین و برخورد اشیا نوک تیز می باشد که با حفظ و نگهداری مناسب می توان از اعمال این ضربات جلوگیری نمود. یکی از معضلات هم نور خورشید و قدرت تجزیه کنندگی اشعه ماورا بنفش بوده  که محصولات تانکر پلاستیک با استفاده از مواد آنتی یووی در برابر آن هم مقاوم شده اند بطوری که مناسب برای استفاده در فضای باز می باشند.

معایب مخازن فلزی ( معایب مخزن گالوانیزه و استیل )

مخازن فولادی به طور کلی از مخازن پلی اتیلن گران قیمت تر بوده و هزینه های نگه داری بیشتری نیز ایجاد می کنند. این مخازن احتمال بیشتری برای نشت مایعات داشته چرا که از اتصال قطعه های مختلف به هم ساخته می شوند. ضعف اصلی این مخازن نیز احتمال خوردگی و زنگ زدگی آن ها ( بیشتر در انواع مخازن آهنی و گالوانیزه ) می باشد که این زنگ زدگی در قسمت هایی نظیر نقاط جوش بیشتر مشاهده می شود. از طرف دیگر مطالعات مختلف بیانگر وجود عناصر شیمیایی نظیر سرب در مخازن فلزی است که آن ها را گزینه مناسبی برای نگه داری آب آشامیدنی نمی کند.

بهترین برند مخزن آب پلی اتیلن در ایران را می توانید در فروشگاه تانکر پلاستیک بررسی و خریداری نمایید. و برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فنی و خرید می توانید با کارشناسان فنی و فروش ما در تانکر پلاستیک تماس ( شماره تلفن ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶ ) بگیرید.

 

 

قیمت مخزن آب گالوانیزه – قیمت تانکر آب فلزی – قیمت مخزن آب مکعبی – مخزن آب گالوانیزه – قیمت تانکر آب گالوانیزه – معایب مخزن آب پلی اتیلن – معایب مخزن گالوانیزه – معایب مخازن پلی اتیلن – بهترین مخزن آب – بهترین برند مخزن آب پلی اتیلن – تانکر پلی اتیلن – مخزن پلاستیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *