مخزن آب کشاورزی مناسب با مقدار حجم مورد نیاز

مخزن آب کشاوزی

تعیین حجم مخزن ذخیره آب برای زمین کشاورزی و آبیاری گیاهان به عوامل بسیار زیادی وابسته می باشد که هر کدام به صورت مجزا تاثیر بسیاری در میزان مصرف آب کشاورزی دارند. یکی از دغدغه های مهم کشاورزان که در تماس هایی که با کارشناسان ما به آن اشاره می کنند، تعیین حجم مناسب مخزن ذخیره آب کشاورزی و یا منبع آب برای آبیاری باغ و باغچه است. همانطور که در ادامه مقاله مشاهده خواهید کرد میزان حجم مورد نیاز برای انتخاب مخزن یا تانکر آب کشاورزی بسته به نوع گیاه ، به پارامترها و عوامل مختلفی بستگی دارد.

نیاز اولیه برای کشاورزی و کشت ، تامین آب مورد نیاز می باشد و به دلیل شرایط آب و هوایی کشور و کمبود آب ، ذخیره و نگهداری آن و مصرف بهینه آن بسیار ضروری می باشد. و از همین رو استفاده از مخازن ذخیره آب کشاورزی بسیار ضروری می باشند، مخصوصا که بیشتر کشاورزان ما برای کشت، حق آبه دارند و نیاز به ذخیره آب دارند.

امروزه انواع تانکر پلاستیکی در ابعاد و سایز مختلف برای اینکار مورد استفاده قرار می گیرند و دلیل استفاده از مخازن پلی اتیلن برای مخازن کشاورزی ، ویژگی ها و فواید آنها نسبت به دیگر مخازن می باشد . ویژگی های مخزن پلی اتیلن نسبت به دیگر مخازن؛

۱ ـ قيمت ارزان و مناسب نسبت به دیگر تانکرها

۲ ـ دوام و عمر طولانی ( مقاوم در برابر عوامل طبیعی و استفاده از مواد آنتی یووی – نور خورشید، سرما و گرما )

۳ ـ عایق حرارتی و مقاوم در برابر سرما

۴ ـ  مقاوم در برابر خوردگی

۵-  مقاومت شيميايي بالا

۶ – قابلیت استفاده در صنایع غذایی ( به شرط Food Grade بودن)

۶- قابلیت جابه جایی و حمل و نقل بالا (یک مخزن ۵۰۰۰ لیتری خالی به راحتی توسط سه نفر قابل جابجایی است)

۷- در صورت پارگی، در بسیاری از موارد قابل تعمیر می باشد.

۸- نصب سریع و آسان  ( تهیه مخزن در کوتاه ترین زمان  )

۱۰- قابلیت تولید در هر رنگ دلخواه

حجم مناسب مخزن ذخیره آب کشاورزی

شناخت عواملی که در میزان مصرف آب شما تاثیر می گذارند بسیار مهم می باشد و با در نظر گرفتن تاثیر این عوامل میزان حجم آب مصرفی برای کشاورزی تعیین می شود. هر کدام از این عوامل در مصرف آب شما بسیار تاثیر گذار می باشد.

همانگونه که مطلعید به دلیل کاهش منابع آبی و محدودیت هایی که امروز وجود دارد روش های آبیاری سنتی به دلیل هدر رفت بسیار زیاد با روش های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره ای جایگزین می شوند. آبیاری قطره ای نسبت به روش های سطحی آبیاری، به آب بسیاری کمتری نیاز دارد. یکی از بهترین انواع آبیاری قطره ای نیز نوع ثقلی یا گرانشی آن است که توسط سازمان خواربار ملل متحد یا همان فائو به عنوان یک روش ارزان و ساده آبیاری توصیه شده‌است.

در این روش از پمپ استفاده نشده و مخزن آب در ارتفاع قرار داده می‌شود و فشار لازم برای جریان آب درون لوله‌ها از این که مخزن آب در ارتفاع بالاتری است تأمین می‌شود. این روش یکی از کم هزینه‌ترین و بهترین روش‌های آبیاری قطره ای است و مزایای بسیاری همچون سرمایه‌گذاری کمتر و کاهش احتمال گرفتگی قطره‌چکان دارد.

حجم مناسب مخزن آب برای آبیاری قطره ای

در کشور ما ایران برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی بیشتر از روش آبیاری قطره ای استفاده می شود زیرا همانگونه که عنوان شد در این روش آبیاری کاملا هدفمند و بهینه صورت می گیرد و آب مستقیما در مجاورت ریشه گیاه رها سازی می شود. روش پیشرفنه تر آبیاری قطره ای یا قطره چکانی ، آبیاری قطره ای به صورت زیر سطحی است.

معمولا برای آبیاری قطره ایی از روش ثقلی استفاده می شود که در این روش با قرار دادن مخزن در ارتفاع مناسب می توان فشار آب مورد نیاز را تامین نمود ( هر یک متر ارتفاع سطح زیر مخزن تا خروجی آب ۰/۱ بار فشار ایجاد می کند). در آبیاری قطره ای زیر سطحی کمترین میزان تبخیر وجود خواهد داشت و علفهای هرز نیز بهتر کنترل خواهند شد. پیش از اینکه میزان حجم مناسب مخزن آب برای آبیاری زمین های زراعی و باغات را بیان کنیم باید ابتدا عوامل تاثیر گذار در تعیین حجم مناسب مخزن آب را بیان نماییم.

عوامل تاثیر گذار در تعیین میزان آب مورد نیاز برای کشاورزی:

۱- میزان دفعات آبیاری

۲- مساحت زمین زیر کشت

۳- میزان تراکم سطح زیر کشت

۴- نوع گیاهی زیر کشت ( از نوع زراعی یا باغداری _ گیاهان پر مصرف و کم مصرف)

۵- میزان رطوبت هوای منطقه در طول سال (میانگین رطوبت منطقه)

۶- نوع خاکی که کشت در آن صورت می گیرد و ضریب انتقال آب.

۷-سن گیاه و میزان آبی که نیاز دارد.( مصرف آب یک نهال با درخت بالغ کاملا متفاوت است )

۹- دسترسی به آب – در بعضی مناطق حق آبه بصورت هر ده روز می باشد!

۱۰- میانگین بارندگی منطقه و نوع اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه ( در بعضی از مناطق میزان بارندگی بسیار مناسب بوده که فقط نیاز به یک یا دو بار آبیاری در طول سال می باشد و برعکس آن )

به علت دخیل بودن پارامتر های مختلف در میزان آبیاری مناسب برای هر منطقه می بایست با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذاری که در بالا به آن اشاره شد بصورت تجربی انجام شود و با محاسبه مقدار آب مورد نیاز حجم مخزن ذخیره آب خود را تهیه نمایید. به عنوان نمونه در تصویر زیر دسته بندی میزان مصرف آب گیاهان نمایش داده شده است. با توجه به میزان مصرف آب، باید حجم تانکر آبیاری مشخص شود.

حجم مناسب مخزن آب کشاورزی برای زمین زراعی

برای سیراب کردن زمین زراعی در همه نقاط  ، در هر نوبت آبیاری قطره ای به ۱۰ لیتر برای هر متر مربع آب نیاز خواهیم داشت. تعداد دفعات نوبت آبیاری بسته نیاز آبی گیاه دارد مثلا چمن نیاز آبی بالایی دارد و در روزهای گرم تابستان ممکن است مجبور شوید روزانه مبادرت به آبیاری کنید. در خصوص گیاهان علفی مراحل اولیه پژمردگی گیاه به روشنی به ما می فهماند که تعداد دفعات آبیاری را چگونه برآورد کنیم.

مخزن آب کشاورزی

مخزن آب کشاورزی

حجم مناسب مخزن آب برای آبیاری قطره ای نهال یا درخت

برای آبیاری قطره ای نهال یا درخت در یک باغ در سال های ابتدایی در هر دوره آبیاری هفتگی به ۱۰ الی ۳۰ لیتر آب نیاز خواهیم داشت. بسته به سن درخت و زمان کاشت آن میزان ابیاری به صورت هفتگی متغیر می باشد. برای مثال درماه اول کاشت، هفته ای ۳ بار بایستی آبیاری نمود، در حالیکه برای درختی که دو سال از کاشت آن می گذرد، میزان آبیاری بسته به شرایط هوائی به دو بار در ماه و یا حداکثر چهاربار در ماه کاهش می یابد.

سن گیاه و سرعت رشد و میزان مصرف آب در هر دوره رشد را نیز برای تعیین حجم مخزن ذخیره آب می بایست در نظر گرفت.بنابراین با یک ضرب و تقسیم ساده می توان نیاز آبی هفتگی یک باغچه با ۱۰۰ نهال سیب یک تا سه ساله در ایام گرم سال تا ۲۰۰۰ لیتر برآورد نمود.اگر به صورت ثقلی این آبیاری انجام شود بهتر است از مخزن عمودی با حجم بیشتر مثلا ۳۰۰۰ لیتر استفاده کنید.

اگر شما دارای حق آبه به صورت دوره ای هستید باید حجم مخزن را به گونه ای برآورد کنید که حداکثر میزان آبی که به شما تعلق می گیرد را در آن ذخیره کنید تا به هدف ۲۰ لیتر آب در هفته به ازای هر نهال دو ساله دست یابید. لازم به ذکر است یک درخت سیب پنج تا ده ساله نیاز آبی هفتگی آن ۴۰ تا ۵۰ لیتر می باشد. در خصوص سایر درختان باغی نیاز آبی کم و بیش همین میزان می باشد.

زمان مناسب آبیاری

در فصل زمستان بهتر است در ابتدای صبح آبیاری انجام شود و لی در فصول دیگر زمان آبیاری می تواند اول صبح یا در اوایل شب انجام شود و یا به عصرها موکول شود، اما مشاهده می‌شود آبیاری در وسط روز و در اوج گرما که گیاه با پژمردگی موقت روبه رو می‌باشد آبیاری انجام می‌گیرد و در اثر گرما مقدار لیتراژ آب فراوانی تبخیر می شود.

مزایای استفاده از مخازن پلی اتیلن برای آبیاری زمین زراعی، باغ یا باغچه

پس از تعیین حجم مناسب منبع آب کشاورزی یا تانکر آب برای باغ معمولاً دو سه انتخاب برای تعیین نوع مخزن خواهید داشت. یکی از انواع مخازن ذخیره آب، مخازن پلی اتیلنی هستند که هر روزه استفاده از آنها نسبت به سایر مخازن بیشتر می شود. البته اگر متراژ زمین زیر کشت بسیار زیاد است ما مخازن آب کشاورزی ژئوممبران را به شما پیشنهاد می کنیم.

البته ساخت این مخازن به دلیل هزینه ی بالا و اصولا ضد جلبک نبودن و تبخیر بالا مشکلات خاص خود را نیز دارند. برای سایر زمین ها زراعی و به خصوص باغ و باغچه مخازن پلی اتیلن به دلیل مزایای بسیار که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.

۱- قابلیت نصب، جابه جایی و حمل و نقل آسان
۲- طول عمر بسیار بالا
۳- مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
۴- مقاومت بیشتر در برابر یخ زدگی
۵ -قابلیت نصب آسان انواع اتصالات

بهترین روش آبیاری کدام است و حجم مخزن مناسب یرای این روش چقدر است؟

امروز با توجه به مشکلات گریبان گیرکم آب و بی آبی در برخی مناطق, دیگر استفاده از روش های قدیمی و سنتی برای آبیاری زمین های کشاورزی روش مناسبی نیست و باعث هدر رفتن آب زیادی میشود. ازرو یکی از بهترین روش ها برای آبیاری کم مصرف و مناسب آبیاری قطره ای است.آبیاری قطره ای یکی از کم هزینه‌ترین و بهترین روش‌های آبیاری است و مزایای بسیاری همچون سرمایه‌گذاری بسیار کم و کاهش احتمال گرفتگی قطره‌چکان را دارد.

مزایای آبیاری قطره ای:

نیازبه آب بسیارکم و صرفه جویی آب تا ۹۰%
میزان بهره وری بیشتر
عملکرد مناسب در مقایسه با آبیاری سطحی و بارانی
هزینه پایین برای اجرایی کردن آبیاری قطره ای
کمترین میزان تبخیر
قرارگرفتن آب در مجاورت ریشه
کمتر شدن و کنترل علف های هرز

از بهترین روش ها آبیاری قطره ای نیز نوع ثقلی یا گرانشی آن است که توسط سازمان خواربار ملل متحد یا همان فائو به عنوان یک روش ارزان و ساده آبیاری توصیه شده‌ است. حجم مناسب مخزن برای روش آبیاری قطره ای به علت دخیل بودن پارامتر های مختلف در میزان آبیاری مناسب برای هر منطقه، می بایست با در نظر گرفتن عاملی که در مقاله به آنها اشاره شده است به صورت تجربی اقدام به محاسبه دقیق میزان آب مورد نیاز نمود.

در صورتی که نیاز به مشاوره های بیشتر و یا اطلاع از روش های خرید مخزن آب کشاورزی پلی اتیلن دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

کشاورزی با تانکر آب – منبع آب برای باغ – مخزن آب بهداشتی – ذخیره آب در باغ- قیمت مخزن آب – آبیاری با تانکر آب – مخزن آبیاری قطره ای – قیمت مخزن آب مکعبی – منبع آب کشاورزی – قیمت تانکر آب کشاورزی – منبع آب آبیاری قطره ای – سیستم آبیاری قطره ای بدون برق – آبیاری باغ با تانکر – مخزن آب برای باغ – آبیاری قطره ای با تانکر- فرمول محاسبه حجم مخزن ذخیره آب -روش محاسبه آبیاری قطره ای – قیمت تانکر آب ۵۰۰۰ لیتری – تانکر آب برای باغ  – قیمت مخزن ۱۰۰ لیتری  – نصب تانکر آب در باغ  – منبع آب کشاورزی ذخیره آب در باغ

سوالات مشتریان:

حجم مخزن آب برای آبیاری گیاهان به چه عواملی بستگی دارد ؟

عوامل تاثیر گذار در تعیین میزان آب مورد نیاز برای کشاورزی به عوامل گوناگونی بستگی دارد که ما به ۱۰ عامل بسیار مهم آن در مقاله اشاره کرده ایم که عبارت اند از : ۱- میزان دفعات آبیاری ۲- مساحت زمین زیر کشت ۳- میزان تراکم گیاهان در سطح زیر کشت ۴ - و ... . (ادامه در مقاله)

مزایای مخازن پلی اتیلن برای آبیاری زمین زراعی، باغ یا باغچه چیست ؟

استفاده از مخازن پلی اتیلن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا در این چند دهه اخیر بسیار رایج شده است و دلیل آن مزایای آن نسبت به دیگر مخازن می باشد. مزایای مخازن پلی اتیلن عبارت اند از؛ ۱- مقاوم در برابر اشعه مضر نور خورشید (استفاده از مواد آنتی یووی در و ... .

آیا در روش آبیاری قطره ای می توان از مخازن پلی اتیلن استفاده کرد ؟

برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی بیشتر از روش آبیاری قطره ای استفاده می شود زیرا در این روش آبیاری کاملا هدفمند و بهینه صورت می گیرد و با استفاده از مخزن آب پلی اتیلن و روش ثقلی می توان از آبیاری قطره ای را با کمترین هزینه و استهلاک بهرمند شد.

دلیل استفاده از مخازن پلی اتیلن برای کشاورزی چه می باشد ؟

آبیاری قطره ای نسبت به روش های سطحی آبیاری، به آب بسیاری کمتری نیاز دارد. یکی از بهترین انواع آبیاری قطره ای نیز نوع ثقلی یا گرانشی آن است که توسط سازمان خواربار ملل متحد یا همان فائو به عنوان یک روش ارزان و ساده آبیاری توصیه شده‌است و ... .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *