مخزن آب مقاوم در برابر سرما، یخ زدگی و عوامل طبیعی

مخزن آب مقاوم در برابر یخزدگی و سرما

*در این مقاله می خواهیم به سوالات اصلی که پیرامون مخزن آب پیش می آید را پاسخ گو باشیم و به پرسش اصلی که مخزن آب تا چه حد می تواند در برابر شرایط و عوامل طبیعی مقاوم باشد، بپردازیم  و یا طول عمر و مقاومت مخازن پلی اتیلن در سرما و گرما از جمله پرسش های متداول مشتریان از کارشناسان فنی ما در تانکر پلاستیک می باشد.

تولید مخزن با مواد دست دو و ضایعاتی که بازیافت شده و دوباره برای تولید مخزن آب بکار گیری می شود، چه تاثیری در مقاومت مخزن، قیمت مخزن آب، بهداشت و سلامتی آب ذخیره شده دارد ؟؟؟ و سوال هایی از همین قبیل؛ مخزن آب مقاوم در برابر سرما و یخ زدگی – آیا آب در مخزن پلی اتیلن یخ می زند؟ آیا خود مخزن پلی اتیلن یخ می زند؟ آیا مخزن آب مقاوم در برابر سرما و یخ زدگی وجود دارد؟ اگر داخل مخزن آب یخ زد خود مخزن نیز آسیب میبیند؟ رویکردهای مقابله در برابر یخ زدگی مخازن آب اعم از مخزن پلی اتیلن، مخزن فلزی و سایر مخازن چیست؟

برای مشاهده انواع مخزن آب می توانید بر روی همین لینک کلیک فرمایید 

این سوالات ذهن بسیاری از افراد را که اولین بار مخزن آب پلی اتیلن را می بینند به خود درگیر می کند و این وظیفه ما می باشد که به عنوان تولید کننده انواع مخازن آب پلی اتیلن جوابگو این سوالات باشیم با ما همراه شوید تا به بررسی کامل این پرسش ها بپردازیم.

مخزن ذخیره آب می بایست از مقاومت بالایی برخوردار باشد و اگر شما یک مخزن پلی اتیلن یا پلاستیکی را در فضای باز نگهداری کنید خواسته یا ناخواسته در معرض عوامل محیطی و فرسایشی که در طبیعت وجود دارد، قرار میگیرد در نتیجه میزان مقاومت مخزن پلی اتیلن اهمیت پیدا خواهد کرد. البته با استفاده از یک سایه بان ساده می تواند علاوه بر پایین نگه داشتن دمای آب داخل مخزن در تابستان، تاثیر اشعه ماورا بنفش روی بیرونی ترین لایه آن را به حداقل برساند.

اگر در محل زندگی شما ، در فصل زمستان دما زیر صفر درجه می رود با برداشتن سایه بان و کمک گرفتن از گرمای تابش آفتاب در طی روز می تواند تا حد زیادی مانع از یخزدگی آب داخل مخزن شوید. این مساله به دلیل ظرفیت گرمایی نسبتا بالای آب است . در مناطق سردسیر می توان از رنگ مشکی هم استفاده کرد که گرمای بیشتری را جذب می کنند و از یخزدگی مخزن جلوگیری می کنند.

اخیرا برخی از مشتریان از ما درباره ی نحوه ی نگهداری از مخازن پلی اتیلن در دماهای خیلی پایین سوال می کنند و درواقع می خواهند بدانند تاثیر دما های پایین و زیر صفر بر روی مخازن پلی اتیلن چقدر است؟ آیا یخ زدگی آب داخل مخزن مانند لوله ها باعث شکستن دیواره مخزن پلی اتیلن می شود؟ برای محافظت مخزن مواد شیمیایی در مقابل سرما یا گرما یا نگهداری آنها در دمایی خاص باید استانداردهای خاص آن سیال را رعایت فرمایید.

به عنوان مثال یکی از مشتریان نوشته بود: من بخاطر دمای بالای ۴۰ درجه در تابستان و هوای بسیار سرد آن درزمستان, نگران نگهداری مخزن ۱۰۰۰ لیتری برای ذخیره سازی سولفوریک اسید غلیظ در محیط بیرون هستم. زیرا همانطور که میدانید اسید سولفوریک غلیظ در دمای حدود ۳ درجه سانتی گراد منجمد میشود. دمای این شهر در تابستان به ۴۰ درجه نیز میرسد. و این مخزن هم مستقیم در برابر نور خورشید قرار دارد.

اگر خانه، شرکت و یا کارگاه شما در محلی قرار دارد که آب و هوای آن بسیار سرد و یا گرم است، آیا باید نگران قرار دادن مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی در معرض عوامل محیطی باشید و آیا راه حلی برای آن وجود دارد؟

برای مشاهده لیست قیمت مخزن پلی اتیلن و انواع تانکر پلاستیکی بروی همین لینک کلیک فرمایید.

طول عمر و مقاومت مخازن پلی اتیلن در برابر سرما و یخ زدگی و یا دمای بالا یا گرمای شدید

وقتی صحبت از دما و تغییرات دمایی می شود، حتما باید دو مسئله را در نظر بگیرید : اول این که اهمیت محافظت از خود مخزن و در درجه دوم  محافظت از آب یا هر سیال ذخیره شده درون مخزن . واکنش انواع مواد در برابر تغییرات دمایی با یکدیگر بسیار متفاوت می باشد.

عملکرد مخازن پلی اتیلن در زمستان های خیلی سرد و دمای زیر صفر

حجم مخزن ذخیره آب در این خصوص بسیار مهم است و هرچه مخزن آب بزرگتر باشد احتمال یخزدگی کمتر می شود البته منظور مخزن همرا با آب می باشد نه مخزن خالی از آب !در واقع در بسیاری از مناطق کشورمان، هیچ وقت هوا به مدت طولانی انقدر سرد نمی ماند که بتواند باعث یخ زدن آب داخل مخزن پلی اتیلن شود. به عنوان مثال ورود آب با دمایی حدود ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد از شبکه لوله کشی آب شهری به داخل مخزن به دلیل مصرف مداوم آب در یک شبانه روز کمک می کند دمای آن به زیر صفر درجه نرسد.

اگر مواد اولیه مورد نیاز در تولید مخازن پلی اتیلن دارای مواد بازیافتی و ضایعاتی باشد دیگر مقاومت کافی در برابر تغییرات دمایی و عوامل طبیعی را نخواهند داشت و در مدت کوتاهی دچار مشکل می شوند. مقاومت مواد بازیافتی کمتر از مواد اولیه و بهداشتی می باشد و در برابر افزایش و یا کاهش شدید دما، یخ زدگی، اشعه یو وی خورشید، گرمای شدید بسیار ضعیف و طول عمر کمی دارند.

در نتیجه تمامی مخازن پلی اتیلن موجود در بازار با مواد اولیه بهداشتی تهیه و تولید نمی شوند و همه ی مخازن موجود مقاومت یکسانی در برابر تنش های دمایی و عوامل طبیعی ندارند. آب پس از یخ زدن افزایش حجم ۱۰درصدی پیدا می کند و فشار ناشی از این افزایش حجم، ترکیدگی لوله های آب در زمستان منجرب می شود. در صورتی که مخزن پر از آب نباشد و فضای خالی کافی وجود داشته باشد معمولا آسیبی به مخزن وارد نمی شود ولی عایق کاری اتصالات در مناطق سرد سیر بسیار ضروری می باشد.

مخازن پلی اتیلن پلاستونیک به دلیل کیفیت بالای ساخت در بسیاری از شهرهای سردسیر ایران همچون اردبیل، همدان، زنجان و شهرهای مشابه به عنوان مخزن پلی اتیلن مقاوم در برابر سرما شناخته شده اند و تا  (۱۰- ) منفی ده درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می کنند.

انواع مخازن آب در برابر یخ زدگی رفتارهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال مخازن فلزی نسبت به مخازن پلی اتیلن زودتر یخ می زنند و یا در گرما نیز زودتر گرم و داغ می شوند. جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب به خصوص در فصول سرد سال امری ضروری است ولی با این حال مخازن پلی اتیلن به نسبت سایر مخازن ذخیره سازی آب مقاومت بیشتری در برابر سرما و یخ زدگی دارند . حال این سوال مطرح می شود که آیا مخزن آب ضد یخ زدگی داریم؟

خیلی از فروشنده ها مدعی هستند که مخزن آب پلی اتیلن شرکتشان ضد یخ می باشند! اگر فروشنده ای مدعی این موضوع شد که مخزن پلی اتیلن شرکت آنها تا دمای ۱۵- درجه و حتی بیشتر مقاوم هست احتمالاً منظور او این است که خود مخزن در آن دما بر اثر یخ زدگی آسیب نمی بیند ولی قطعاً آب درون آن در صورتی که ۱- آب در گردش نباشد و ۲- دمای هوا به مدت طولانی زیر صفر درجه بیاید قطعاً آب یا مایع درون آن یخ خواهد زد.

به عبارت دیگر ما هیچ گونه مخزن آبی حتی اگر به خوبی عایق بندی شده باشد نداریم که در برابر یخ زدگی ۱۰۰ درصد مقاوم باشد و در صورت فراهم شدن شرایط یخ زدگی در طولانی مدت شروع به یخ زدن می کند.

آیا یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن باعث آسیب رسیدن به مخزن می شود؟

یخ زدن مخزن آب می تواند موجب آسیب دیدن مخزن شود ولی معمولاً اگر مخزن پلی اتیلن از مواد با کیفیت و درجه یک تولید شده باشد این اتفاق به ندرت میفتد. خوشبختانه مخازن پلی اتیلن تانکرپلاستیک که توسط بهترین تولیدکنندگان مخازن پلی اتیلن در ایران تولید شده در طی این سال ها در بسیاری از مناطق سردسیر کشورمان بدون هیچ گونه مشکلی مورد استفاده قرار گرفته و هیچ گونه گزارشی در این خصوص از طرف مشتریان تانکر پلاستیک به ما ارسال نشده است.

با این حال برای اینکه طول عمر مخزن آب پلی اتیلن شما افزایش پیدا کند و در برابر یخ زدگی مقاومت بیشتری پیدا کند پیشنهاد می کنیم نکات زیر را رعایت فرمایید.

روش های جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب در سرما

با چند راهکار ساده و با فراهم کردن یک یا چند مورد از موارد ذیل می توانید تا حدود زیادی شرایط مناسبی برای مقاوم سازی در برابر یخ زدگی فراهم کنید.

۱- به جریان انداختن گردش آب به داخل و خارج مخزن آب

در صورت جریان داشتن آب درون مخزن احتمال یخ زدگی به شدت کاهش میابد. پس اگر ممکن است به مدت طولانی از آب درون مخزن استفاده ننمایید بهتر است آب ذخیره شده درون مخزن خالی و یا حداقل کاهش یابد. مثلاً می توان با بازکردن خروجی و یا شیرهای تخلیه مخزن، آب را به جریان انداخت. نکته با اهمیت در این رابطه این است که باید تخلیه آب به قدر کافی باشد تا آب ورودی با دمای بیشتر بتواند دمای داخل مخزن را افزایش دهد.

۲- محافظت از لوله ها در برابر یخ زدگی

وقتی آب درون مخزن یخ بزند به احتمال بسیار زیاد آب درون لوله های نیز یخ زده است. به همین دلیل باید لوله ها عایق بندی شوند. استفاده از پشم شیشه، نوارهای گرمایشی، عایق های لاستیکی مخصوص لوله ها و استفاده از دریچه های آب گرم که به طور دائمی آب گرم را به گردش درمی آورند از جمله راهکارهای عایق بندی و مقاوم کردن لوله های آب است.

۳- ساخت اتاقک و قرار دادن مخزن زیر خاک

یکی از روش های پیشگیری از یخ زدن مخزن آب، قرار دادن آنها زیر خاک است. مخازن پلی اتیلن معمولی را نمی توان بدون ساخت اتاقک درون خاک دفن کرد. به همین دلیل نیاز است برای نصب آنها دیوارچینی و یا اتاقک ایجاد کرد. تنها می توان مخازن پلی اتیلن دفنی را بدون اتاقک درون خاک قرار داد.

۴-عایق بندی و پوشش بدنه بیرونی مخزن آب

عایق بندی مخزن آب یکی از اصلی ترین و متداولترین روش های پیشگیری از یخ زدگی انواع مخازن و لوله های آب است. منظور از عایق بندی مخزن، پوشاندن بدنه ی مخزن با یک وسیله یا ماده ای مناسب است تا از اتلاف گرمای درون مخزن جلوگیری شود. نکته قابل توجه این است که این عایق بندی باید با دقت و به شکل صحیحی انجام شود در غیر این صورت عملکرد مناسبی نخواهد داشت . همچنین ممکن است بسته به شرایط محیط نیاز باشد تا بعد از دوره های زمانی معینی اقدام به ترمیم یا تعویض عایق نمایید.

هر وقت صحبت از عایق بندی مخزن و یا لوله آب می شود بلافاصله ذهن بسیاری به سمت عایق های پشم شیشه می رود. اما علاوه بر این، عایق های مختلفی وجود دارند که می توان در این خصوص از آنها استفاده کرد. ما به زودی در مقاله ای جداگانه انواع روش های عایق بندی مخزن آب، منبع آب و یا تانکر آب را بیان خواهیم نمود.

۵-استفاده از مخازن فوم دار 

یکی از روش ها، خرید مخزن پلی اتیلن فومدار است. به این ترتیب مخزن به صورت سفارشی عایق دار و فوم دار تولید می شود. وجود لایه فوم نرخ انتقال حرارت از دیواره مخزن را به شدت کاهش داده و برای مدت طولانی تری دمای آب داخل مخزن ثابت می ماند. البته عایق پیچی لوله های ورودی و خروجی به مخزن فراموش نشود. دقت شود اگر برای مدت طولانی ویلا یا ساختمانتان را ترک می کنید و دمای هوای منطقه برای روزهای متمادی زیر صفر درجه است بهتر است آب داخل لوله ها و مخزن را خالی کنید.

برای مناطق بسیار سرد سیر امکان تولید مخزن پلی اتیلن ۴ لایه فومدار هم موجود است که بیشتر برای شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد. البته مخزن انبساط فوم دار در حجم های ۸۰ ، ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۲۰ و ۳۵۰  لیتری تولید می شوند و در دسترس می باشند. می توانید از مخزن انبساط فوم دار و برای تهیه مخزن فوم دار در این ابعاد نیازی به سفارشی سازی نمی باشد

۶-چک کردن نشتی اتصالات و لوله های متصل به مخزن

یکی از دلایل اصلی کاهش دما و در نتیجه یخ زدگی درون مخازن آب، نشتی های لوله ها و اتصالات متصل به مخزن و یخ زدگی آب اطراف آن است. به همین دلیل نیاز است تا نشتی های لوله ها و اتصالات در بازه های زمانی مناسب چک شده و و در صورت لزوم تعمیر شوند.

برای مشاهده انواع مخزن آب می توانید بر روی همین لینک کلیک فرمایید 

 محفاظت از مواد شیمیایی ذخیره شده در مخزن در برابر یخ زدگی

اطلاع از خصوصیات و ویژگی مواد شیمیای برای ذخیره سازی بسیار ضروری و لازم می باشد. بسیاری از حوادث ناگواری که در ذخیره سازی انواع مواد رخ می دهد ناشی از عدم آگاهی از خصوصیات مواد ذخیره شده می باشد. برای ذخیره سازی انواع مواد شیمیایی در مخزن پلی اتیلن شما می بایست از درجه انجماد، درجه تبخیر، قدرت اشتعال، PH  یا میزان خورندگی ، چگالی و … دیگر خصوصیات سیال شیمیایی مطلع باشید تا ذخیره سازی مطمئن و ایمن داشته باشید.

برای جلوگیری از انجماد مواد ذخیره شده در مخازن مواد شیمیایی، ما اکیدا به مشتریان عزیز توصیه می کنیم علاوه بر استفاده از عایق بندی ، در صورت نیاز از انواع گرمکن مانند کمربندهای گرمایشی یا سیم های حرارتی نیز استفاده کنند تا کمینه دمایی که برای نگه داری مواد شیمیایی داخل مخزن لازم است را همیشه حفظ کنند.

مخزن پلی اتیلن تا چه میزان ظرفیت گرمایی دارد ؟؟

تا به اینجا متوجه شدیم که مخزن پلی اتیلن میتواند در سرمای شدید مقاوم باشند. ولی آیا آنها در مقابل گرمای زیاد هم میتوانند مقاومت کنند؟ هر چه دما بیشتر شود مقاومت مکانیکی پلی اتیلن کاهش می بابد . اصولا تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد مقاومت مکانیکی بدنه مخزن مطلوب می باشد. البته برای مخازن حجیم ۵۵ درجه سانتی گراد می باشد.

مخازن تقویت شده فوم دار پلاستونیک می توانند در دماهای بالاتر (نزدیک ۱۰۰ درجه) نیز مقاومت داشته باشند و این میزان بسته به لیتراژ مخازن می تواند متفاوت باشند. حال اگر دمای محیط بالاتر از ۶۰ درجه باشد آیا امکان دارد دمای مواد ذخیره شده در مخزن را هم به بالای ۵۵ درجه برساند (مخصوصا اگر مخزن سیاه رنگ باشد)؟

دمای محیط بسیار سریع تر از دمای مواد داخل مخزن دچار نوسان و تغییرات می شود. زیرا برای گرم شدن مواد داخل مخزن, گرما باید اول از بدنه مخزن بگذرد و کم کم دمای هزاران لیتر سیال داخل مخزن را افزایش دهد و این در حالی می باشد که ضریب انتقال حرارت در پلی اتیلن بسیار پایین بوده و بصورت عایق عمل می کند.

در صورتی که نگران نصب مخزن آب در برابر نور خورشید هستید و فضای کافی برای نصب نیز ندارید و می خواهید مخزن آب ساختمان خود را در زیر سایه بان و بدور از نور خورشید نصب نمایید پیشنهاد می کنیم حتماً صفحه مخزن آسان رو را مشاهده نمایید. این مخازن به دلیل باریک بودن و ابعاد خاصی که دارند در بسیاری از فضاهای داخلی ساختمان اعم از پارکینگ، لابی و … قابل نصب هست. استفاده از مخازن آسانرو در این فضاها تاثیر بسزایی در خنک ماندن مخزن در فصول گرم سال خواهد داشت.

عوامل تاثیر گذار در طول عمر مخازن پلی اتیلن

به طور میانگین متوسط طول عمر مخازن پلی اتیلن ۱۵ – ۲۰ سال است! البته با رسیدگی و نگهداری مناسب، طول عمر مخزن پلی اتیلن بیش از ۲۵ سال نیز می رسد. طول عمر مخزن پلی اتیلن به عوامل گوناگونی چون ماده ذخیره شده در مخزن، کیفیت مواد اولیه در تولید مخزن، نظافت مخزن، اشعه فرابنفش، نور خورشید، دما، رطوبت و… بستگی دارد. در این بین باید به برخی از موارد همچون کیفیت محصول و انتخاب نوع مناسب قبل از خرید توجه داشت.

اما پس از خرید مخزن دلخواه میتوانید با رسیدگی کردن به مخزن و رعایت نکات ضروری، طول عمر مخزن پلی اتیلن خود را افزایش دهید. استفاده از سایبان برای محافظت از مخزن در مقابل نور خورشید (دما و اشعه فرابنفش) و همچنین اقدام به تمیز کردن مخزن به صورت دوره ای از این دست رسیدگی ها هستند.

 

 

مخزن آب افقی – جلوگیری از یخ زدن تانکر آب – عایق مخزن آب – قیمت مخزن آب عمودی – عایق حرارتی منبع آب – مخزن آب بهداشتی – مخزن پلی اتیلن افقی – خنک نگه داشتن اب مخزن – مخازن پلی اتیلن یخ زدگی – تانکر پلاستیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *