مخزن پلی اتیلن ضد جلبک

مخزن ضد جلبک

مخزن پلی اتیلن ضد جلبک (تانکر ضد جلبک)

رشد جلبک در مخازن آب شرب و آب انبار ها از قرن ها پیش جز معضلات ذخیره سازی آب آشامیدنی بوده است. رشد جلبک و انواع باکتری ها باعث تغییر مزه آب و  بو نامطبوع آب شده و سلامت افراد را بخطر می اندازد و عامل بسیاری از بیماری ها می باشند. رشد و بقای جلبک نیازمند عواملی است که می توان با عدم ایجاد این شرایط و حذف آنها از رشد انواع جلبک ها جلوگیری کرد. در بین عوامل تاثیر گذار در رشد جلبک، پارامترهای نور و دما بسیارمهم می باشند.

برای اطلاع از لیست قیمت مخزن آب ضد جلبک (تانکر ضد جلبک)، ابعاد دقیق و انواع آنها لینک زیر را کلیک نمایید.

قیمت تانکر آب پلاستیکی ضد جلبک 

اگر تمام شرایط برای رشد جلبک مهیا باشد ولی نور به آنها نرسد شما هیچ جلبکی را مشاهده نمی کنید. در صورتی که می خواهید در رابطه با روش های جلوگیری از رشد جلبک در منبع آب، تانکر و مخزن آب اطلاعاتی کسب نمایید ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

معضل جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب برای حفظ طعم و بهداشت آب به خصوص در مناطق گرمسیری بسیار لازم و ضروری است. برای رشد جلبک، درون مخازن آب باید شرایطی مهیا شود که متاسفانه بسیاری از مخازن آبی که توسط مردم در حال استفاده است این شرایط وجود دارد. درنتیجه در صورتی که بخواهیم اقدام به جلوگیری از رشد جلبک در مخازن آب نمایید نیاز است تا این شرایط را حذف کرده و یا به حداقل برسانید.

تفاوت جلبک و رسوبات

بسیاری از افراد رسوب ناشی از ذرات معلقی مانند شن، ماسه و گل و لای و زنگ آهن در داخل مخزن که عموما به رنگ قهوه ای است را جلبک منبع آب می دانند ولی آنها جلبک نیستند. این مواد معلق با نصب فیلتر پیش تصفیه قابل حذف می باشد. منظور از جلبک منبع آب ماده ای لزج و سبز رنگ است که روی دیواره های داخلی مخزن رشد و تجمع می کند. فساد بقایای این جلبک ها (گیاهان تک سلولی ) بعد از خزان کردن توسط باکتری های بی هوازی مسبب بوی نامطبوعی در آب داخل مخزن می شود.

جلوگیری جلبک زدن مخزن آب

بهتر است مخازنی را خریداری نمایید که خاصیت ضد جلبکی داشته باشند. در بازار این مخازن با عنوان مخازن آب ضدجلبک (مخزن پلی اتیلن ضد جلبک) شناخته می شوند. که بهترین، پرفروش ترین و ارزانترین مخازن آب ضد جلبک، مخازن آب پلی اتیلن سه لایه می باشند. در این نوع از مخازن، عموماً لایه ای تیره رنگ میان لایه های مخزن تعبیه می شود تا از نفوذ نور خورشید که عامل اصلی رشد جلبک می باشد جلوگیری به عمل آید.

مخزن پلی اتیلن ضد جلبک سه لایه و چند لایه در این دسته قرار می گیرند. برای جلوگیری از رشد جلبک در داخل یک مخزن آب، باید میزان نفوذ نور مستقیم خورشید به داخل آن بسیار بسیار کم باشد.اگراز مخزن معمولی بی رنگ یا تک لایه استفاده می کنید و یا نازک بودن بیش از حد آن سبب نفوذ نور و رشد جلبک می شود ، باید به هر نحوی جلوی ورود نور خورشید به داخل مخزن را بگیرید.

مثلاً رنگ آمیزی بدنه بیرونی مخزن با رنگ تیره و قرار دادن پارچه برزنت یا پشم شیشه تیره رنگ می تواند تا حدی جلوی نور را بگیرد. البته این عایق ها مضراتی دارند؛ به دلیل عوامل محیطی نیاز خواهید داشت تا در دوره های مختلفی اقدام به بازسازی و جایگزینی این لایه ها نمایید.

 

نظافت مخزن آب

نظافت مخزن آب (مخزن پلاستیکی)

لطفا برای مطلع شدن از لیست قیمت مخزن پلی اتیلن با کارشناسان فروش ما در تانکر پلاستیک تماس بگیرید ( ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶)

چگونه از جلبک زدن مخزن آب جلوگیری نماییم؟

بهتر است برای جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب، مخازنی را خریداری نمایید که خاصیت ضد جلبکی داشته دارد. در بازار این مخازن با عنوان مخازن آب ضدجلبک شناخته می شوند در غیر اینصورت می بایست این شرایطی را برای جلوگیری از رشد جلبک ها محیا نمایید؛

۱- عدم نصب مخزن آب زیرنور خورشید و تابش مستقیم

۲- مسدود کردن محفظه های ورودی نور به مخزن آب

۳-  سرویس دوره ای و نظافت مخزن آب ( شستشوی مخازن ذخیره آب خانگی و ضد عفونی مخازن آب)

۴- فیلتراسون و افزودن مواد شیمیایی

عدم نصب مخزن آب زیر نور خورشید و تابش مستقیم

یکی از عوامل اصلی تشدید رشد جلبک و در تانکرها و مخازن آب، نور خورشید است. در کل توصیه می شود تا محل نصب مخزن آب زیر سایه و در جای خنک و در سایه انتخاب شود تا علاوه بر اینکه عمر مخزن افزایش یابد، رشد جلبک نیز کاهش پیدا کند. البته نور خورشید و گرمای حاصل از آن در مخازن فلزی نیز علاوه بر تسریع فرآیند زنگ زدگی و خوردگی مخزن فلزی ، موجب رشد بیش از حد باکتری های شیمیوتروف و دیگر تک سلولی ها می شود که می تواند آب را طعم دار کند.

مسدود کردن محفظه های ورودی نور به مخزن آب ؛ درب مخزن پلاستیکی نباید طولانی مدت باز بماند ضمن اینکه در صورتی که مخزن دارای شکستگی و یا سوراخ باشد علاوه بر اینکه باعث رشد جلبک می شود، امکان آلوده شدن آب توسط عوامل خارجی افزایش پیدا می کند.

سرویس دوره ای و نظافت مخزن آب

سرویس های دوره ای برای بازبینی ، جلبک زدایی مخزن آب و نظافت مخازن آب باعث می شود همواره از آبی سالم و بهداشتی استفاده نمایید. این نظافت ها برای کاهش رشد جلبک و باکتری ها بسیار مناسب هستند. ما توصیه می کنیم در هنگام خرید مخزن آب، به راحتی نظافت وقابلیت دسترسی مخزن نیز توجه نمایید. در مخازن حجیم امکان نظافت مخزن از خارج آن وجود نداشته و یا بسیار دشوار می باشد. به همین دلیل مخازنی را انتخاب نمایید که دریچه های بزرگ داشته باشند تا در صورت نیاز بتوان به نفر به داخل آن ها رفته و اقدام به نظافت نماید.

شستشوی مخازن ذخیره آب خانگی و اطمینان از تمیز بودن و نظافت دوره ای مخزن آب، به خصوص در مواردی که از آن ها به عنوان مخزن آب شرب استفاده می شود بسیار ضروری است. تمامی اقسام مخازن آب اعم از مخازن آب فلزی، استیل، مخزن پلی اتیلن ، فایبرگلس و … بعد از مدتی به دلیل انباشت رسوبات وارد شده به همراه آب لوله کشی شهری امکان رشد گونه هایی از باکتری ها را در میان لایه های رسوب یافته فراهم می آورند.

عدم پاکسازی این مواد باعث تغییر طعم و افت کیفیت آب مصرفی خواهد شد. از بین بردن جلبک مخزن آب و رسوبات مخزن، شستشو و نظافت منبع آب و تانکر آب به قدری با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با بیماری های خطرناک و مسری در دستورالعمل های خود به این موضوع اشاره کرده است. در ادامه نظافت مخازن آب پلی اتیلن و یا پلاستیکی را در دو حالت بررسی خواهیم کرد.

الف) به داخل مخزن آب دسترسی کافی وجود نداشته باشیم

شما می توانید به کمک سیستم لوله کشی بای پس موقتا مخزن ذخیره را از مدار خارج کرده و مستقیم از آب شهر استفاده نمایید. به ازای هر ده لیتر آب ۵ قطره و یا به ازای هر ۱۰۰ لیتر آب یک قاشق چای خوری از محلول آب ژاول با کلر ۵ درصد و یا همان وایتکس ( سفید کننده حاوی هیپوکلرید سدیم موجود در بازار محصولات خانگی ) را داخل مخزن بریزید.

درب آن را ببندید و برای مدت ۱۲ ساعت مخزن را به حال خود بگذارید و سپس آب آن را کامل تخلیه و نموده و مجددا مخزن را با آب تمیز دوباره پر نمایید. این کار را می توانید به دفعات در سال انجام دهید . به عبارت دیگر هر وقت احساس کردید آب مخزن کمی طعم دار شده می توانید با این روش برای مدتی از دست آن خلاص شوید.

ب ) به داخل مخزن آب دسترسی داشته باشید

در این حال نظافت و شستشوی تانکر پلاستیکی آب بهتر انجام می شود. برای انجام این کار شما نیاز به وایتکس، سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس نظافت مناسب و پمپ کارواش خانگی دارید. مخزن را از آب خالی کنید سعی کنید حین تخلیه با ایجاد تلاطم رسوبات داخل مخزن را تا حد امکان تخلیه کنید. سپس دیواره های داخلی را با اسکاچ یا سیم ظرفشویی و یا برس نظافت بشورید. دریچه اکثر مخارن اجازه می دهند نفر داخل مخزن شود.

در ادامه پس از سابیدن دیواره های داخلی مخزن آنها را با فشار آب کارواش بشویید و بعد از آن ترکیبی از وایتکس و آب به نسبت یک قاشق چایخوری وایتکس در ۳٫۵ لیتر آب درست کنید. (وایتکس با کلر ۵ درصد) داخل مخزن پلاستیکی را با این ترکیب با برس نظافت آغشته کرده و برای ۲ ساعت به همان حال بگذارید. بعد از ۲ ساعت داخل مخزن را به طور کامل با فشار آب کارواش بشویید و سپس آن را کاملا تخلیه کنید. مخزن را با آب تمیز دوباره پر کنید.

توجه داشته باشید در فرآیند شستن مخازن بزرگ که می بایست نفر داخل مخزن شود به دلیل استفاده از وایتکس و گاز کلر موجود در آن تحت هیچ شرایطی نباید درب مخزن بسته باشد و از ورود و خروج هوا به داخل مخزن اطمینان حاصل نمایید.

بازه های زمانی تمیزکردن و نظافت مخازن آب

اینکه در چه بازه های زمانی باید اقدام به شستشو و تمیزکاری مخازن و تانکر های آب کرد به طور مستقیم به کیفت آب ورودی به مخزن یا همان آب منطقه بستگی دارد. ولی به طور کلی این کار حداقل یکبار در سال مورد نیاز است. اگر سختی آب و ذرات جامد معلق در آن زیاد باشد ، به همان میزان، مقدار بیشتری از رسوبات نیز در کف و دیواره های مخزن شکل می گیرد و گاهی لازم است چند بار در سال مخزن را نظافت کنیم.

ضد عفونی نمودن آب داخل مخزن برای مصارف بهداشتی

ممکن است شما به هر دلیلی مقداری آب داخل مخزن داشته باشید که به بهداشتی بودن آب اطمینان ندارید. برای ضد عفونی نمودن می توانید مطابق جدول زیر با کمک آب زاول با کلر ۵ درصد یا همان محلول سفید کننده موجود در بازار که به نام وایتکس شهرت یافته است نسبت به گندزدایی آب مورد نیازتان اقدام کنید.

 

حجم آب در مخزن (Lit) وایتکس یا آب ژاول (کلر ۵%)
۴٫۵ ۲ قطره یا ۰٫۱۸ میلی لیتر
۱۰ ۵ قطره
۲۳ ۱۱ قطره
۴۵ ۲۲قطره یا ۱٫۸ میلی لیتر
۱۲۲ ۳/۴ قاشق چایخوری یا ۴ میلی لیتر
۲۰۵ یک و نیم قاشق چایخوری یا ۸ میلی لیتر
۲۳۰ یک و دوسوم قاشق چایخوری یا ۹ میلی لیتر 
۴۵۰ ۳/۵ قاشق چایخوری یا ۱۸ میلی لیتر 
۱۰۰۰ ۸ قاشق چایخوری یا ۴۰ میلی لیتر
۲۲۰۰ ۶ قاشق غذاخوری یا ۹۰ میلی لیتر
۴۵۵۰ ۱۲ قاشق غذاخوری یا۱۸۰ میلی لیتر

 

پس از اضافه نمودن میزان ذکر شده در جدول از محلول سفید کننده خانگی یا همان وایتکس بین یک تا دو ساعت آب را داخل مخزن ترجیحا دربسته به حال خود بگذارید. هدف ، رساندن میزان کلر محلول در آب به اندازه دو پی پی ام ( ۲PPM) است تا به خوبی ضد عفونی و گندزدایی آب انجام گردد.

استفاده از فیلتراسیون قبل از ورود آب

یکی از راحت ترین و آسان ترین راه های جلوگیری از رشد جلبک در تانکر پلاستیکی آب ( مخزن پلاستیکی ) می تواند استفاده از فیلتر آب ضد جلبک باشد. مواد شیمیایی موجود در فیلتراسون های به کار رفته شده در درون مخزن های آبی مانع از رشد و تجمع جلبک ها می شود. البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مواد شیمیایی مورد استفاده برای سلامتی انسان ها بی ضرر بوده و فقط برای جلو گیری از رشد جلبک ها موثر می باشد.

هم چنین هزینه ی استفاده از فیلتراسون نیز در مقایسه با دیگر روش های ذکر شده برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب، بیشتر می باشد . شما می توانید با توجه به راه های ارائه شده برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب ، یکی را انتخاب کرده و به آن عمل نمایید تا آب موجود در مخزن تان بهداشتی و سالم بماند.

برای اطلاع از لیست قیمت مخزن آب ضد جلبک ، ابعاد دقیق و انواع آنها لینک زیر را کلیک نمایید.

قیمت تانکر آب پلاستیکی ضد جلبک 

لطفا برای مطلع شدن از لیست قیمت مخزن پلی اتیلن با کارشناسان فروش ما در تانکر پلاستیک تماس بگیرید ( ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶).

 

از بین بردن جلبک مخزن آب – شستشوی مخازن ذخیره آب خانگی – جلبک زدایی مخزن آب – شستشوی منبع آب – تانکر ضد جلبک – ضد عفونی مخازن آب – مخزن ضد جلبک – قیمت مخزن آب ضد جلبک – قیمت تانکر آب پلاستیکی ضد جلبک – جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب – جلبک منبع آب – مخزن پلاستیکی

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *