جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب و لوله با ۱۰ روش ساده

یخزدگی مخزن آب

چگونه از یخ زدن مخزن آب پلی اتیلن و لوله ها در سرما و زمستان جلوگیری نماییم؟

تعدادی از شهر های ایران در مناطق کوهستانی واقع شده اند و همینطور بیشتر مردم در فصول گرم به سمت ییلاق ها که هوای خنکتری دارند، راهی می شوند. در نتیجه تامین آب آشامیدنی و شرب در این مناطق از الویت های ضروری می باشد. اگر برای مناطق سردسیر شما نیاز به تهیه مخزن ذخیره آب دارید و در در مناطقی از کشورمان زندگی می کنید که در زمان هایی از سال در معرض بارندگی و سرمای شدیدی قرار دارید حتماً پرسش های از این قبیل که ؛

برای عایق بندی و پیشگیری از یخ زدگی منبع آب کدام روش مناسب تر است؟ آیا می توان از یخ زدن مخزن آب جلوگیری کرد؟  مقاوم ترین تانکر آب موجود در بازار در برابر یخ زدگی کدام است؟ حداقل دمایی که منبع آب پلی اتیلنی می تواند تحمل کند چقدر است ؟ آب درون مخزن پلی اتیلن و پلاستیکی چه زمانی یخ می زند؟ و … . ذهن شما را درگیر خواهد کرد.

در این رابطه پس از کمی تحقیق و پرس و جو به احتمال زیاد شما به سمت خرید مخزن پلی اتیلنی خواهید رفت زیرا نسبت به مخازن فلزی از مقاومت بیشتری در برابر یخ زدگی برخوردار است و انتقال حرارت در پلی اتیلن بسایر پایین می باشد. با این وجود در صورتی که سرمای هوا طولانی مدت بوده و همچنین دفعات استفاده از مخزن کم باشد و آب درون آن ساکن باقی بماند کم کم با مشکل یخ زدگی آب درون مخزن مواجه خواهید شد.

جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب در زمستان ها تا حدود زیادی قابل پیش گیری بوده و نسبتاً نیز ساده است. در واقع در اینجا نیز مثل بسیاری از موارد پیشگیری کردن بهتر از درمان خواهد بود و عموماً حل مشکل مخزنی که آب آن یخ زده است بسیار سخت تر از آماده سازی مخزن برای مقاومت در برابر یخ زدگی است. ضمن اینکه ممکن است به دلیل یخ زدگی آب و فراهم شدن یکسری از شرایط مخزن شما آسیب جدی ببیند.از اینرو در ادامه این مقاله ما چند روش متداول پیشگیری از یخ زدگی مخزن آب را بیان خواهیم کرد.

مخزن پلی اتیلن در چه دمایی یخ می زند؟ هر نوع مخزن، حتی اگر به بهترین نحو عایق بندی شده باشد، در صورتی که دمای محیط به دمای یخ زدگی یا همان صفر درجه برسد بسته به پارامترهایی شروع به یخ زدن می کند.

روش های جلوگیری از یخ زدن مخزن آب

۱- استفاده از مخزن دو لایه مشکی

مخازنی که با رنگ بیرونی مشکی یا سیاه تولید می شوند اگر در فضای باز نصب شوند می توانند در طول روز تقریبا بیشتر نور تابید شده را به گرما تبدیل کنند. بخشی از این گرمای تولید شده کمک می کند تا آب داخل مخزن در طول روز گرم شود و بالای صفر نگهداشته شود. در اروپا و مناطق سردسیر آمریکای شمالی عموما از مخازنی با رنگ سیاه و یا سبز تیره استفاده می کنند. یکی از مزایای این مخازن که در فضای باز نصب می شوند مقاومت بالای آنها در برابر یخ زدگی به دلیل جذب انرژی خورشیدی و انتقال آن به آب داخل مخزن. به دلیل ظرفیت گرمایی نسبتا بالای آب ، این انرژی جنبشی کمک می کند آب داخل مخزن در طول شب به صفر درجه و کمتر از آن نرسد.

مخازن دو لایه مشکی پلاستونیک

لازم به ذکر است در صورت استفاده از مخازن دولایه مشکی پلاستونیک در فضای روباز در تابستان بهتر است روی آنها را به کمک سایبان بپوشانید تا از گرم شدن آب داخل مخزن جلوگیری گردد. در غیر این صورت این مخازن مشکی پلاستونیک که در پشت بام نصب می شوند در فصول گرمتر حتی می توانند به عنوان آبگرمکن خورشیدی عمل کرده و آب گرم مورد نیاز استحمام را تامین کنند.

۲-استفاده از مخازن فوم دار

یکی از راه ها ، خرید مخزن ۴ لایه فومدار پلاستونیک است. به این ترتیب مخزن به صورت سفارشی عایق دار و فوم دار تولید می شود. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید وجود لایه فوم نرخ انتقال حرارت از دیواره مخزن را به شدت کاهش داده و برای مدت طولانی تری دمای آب داخل مخزن ثابت می ماند. البته عایق پیچی لوله های ورودی و خروجی به مخزن فراموش نشود. دقت شود اگر برای مدت طولانی ویلا یا ساختمانتان را ترک می کنید و دمای هوای منطقه برای روزهای متمادی زیر صفر درجه است بهتر است آب داخل لوله ها و مخزن را خالی کنید.

۳-عایق بندی مخزن آب

عایق بندی مخزن آب یا عایق تانکر آب یکی از اصلی ترین و متداولترین روش های پیشگیری از یخ زدگی انواع مخازن و لوله های آب است. منظور از عایق بندی مخزن، پوشاندن بدنه ی مخزن با یک وسیله یا ماده ای مناسب و عایق انتقال حرارت است تا از اتلاف گرمای درون مخزن جلوگیری شود. نکته قابل توجه این است که این عایق بندی باید با دقت و به شکل صحیحی انجام شود در غیر این صورت عملکرد مناسبی نخواهد داشت . همچنین ممکن است بسته به شرایط محیط نیاز باشد تا بعد از دوره های زمانی معینی اقدام به ترمیم یا تعویض عایق نمایید.

عایق بندی مخزن آب برای جلوگیری از یخ زدن مخزن آب
هر وقت صحبت از عایق بندی مخزن و یا لوله آب می شود بلافاصله ذهن بسیاری به سمت عایق های پشم شیشه می رود. اما علاوه بر این، عایق های مختلفی وجود دارند که می توان در این خصوص از آنها استفاده کرد. ما به زودی در مقاله ای جداگانه انواع روش های عایق بندی مخزن، منبع و یا تانکر آب را بیان خواهیم نمود.

۴-انتخاب مخزن با توجه به شکل آن

شکل مخزن در ارتباط با مقاومت آن در برابر یخ زدگی می تواند تا حدودی تاثیر داشته باشد. در سرمای شدید آب باقی مانده از بارندگی ها بر روی مخازنی که سطح بالای آنها صاف بوده به مرور یخ زده در نتیجه دمای آب درون مخزن را نیز کاهش داده و احتمال یخ زدگی را افزایش می دهد. پس بهتر است در هنگام خرید، مخزنی را انتخاب نمایید که بدنه و بالای آن شیب دار بوده تا امکان خروج آب مهیا باشد. با این توصیف مخازن پلی اتیلن افقی و عمودی نسبت به مخازن مکعبی می توانند انتخاب بهتری در این رابطه باشند.

۵-انتخاب مخزن حجیم

هرچه حجم مخزن بیشتر باشد آب درون آن دیرتر از مخزنی با حجم کمتر شروع به یخ زدن می کند . همچنین خالی و پر شدن مکرر مخزن به دلیل ایجاد جریان و همچنین گرمتر بودن آب ورودی به مخزن نسبت به آب موجود در مخزن می تواند باعث مقاومت بیشتر آن در برابر یخ زدگی می شود.و همینطور جریان آب درون مخزن مانع از تشکیل بلور یخ می شود. البته برای جلوگیری از یخ زدن آب استخر هم از همین روش تولید جریان استفاده می شود.

۶-چک کردن نشتی اتصالات و لوله های متصل به مخزن

یکی از دلایل اصلی کاهش دما و در نتیجه یخ زدگی درون مخازن آب، نشتی های لوله ها و اتصالات متصل به مخزن و یخ زدگی آب اطراف آن است. که موجب می شود اتصالات و لوله ها و هم خود مخزن ذخیره آب آسیب ببینند به همین دلیل نیاز است تا نشتی های لوله ها و اتصالات در بازه های زمانی مناسب چک شده و و در صورت لزوم تعمیر شوند.

۷- عایق بندی لوله های متصل به مخزن

وقتی آب درون مخزن یخ زده باشد به احتمال زیاد آب درون لوله ها نیز از خیلی قبل تر یخ زده است. در واقع به دلیل یخ زدن لوله ها، امکان گردش آب در داخل مخزن از بین می رود.به همین دلیل درستی عملکرد لوله ها در جلوگیری از یخ زدگی منبع و تانکر آب بسیار با اهمیت است. استفاده از پشم شیشه، نوارهای گرمایشی، عایق های لاستیکی مخصوص لوله ها و استفاده از دریچه های آب گرم که به طور دائمی آب گرم را به گردش درمی آورند از جمله راهکارهای عایق بندی و مقاوم کردن لوله های آب است.

جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب و جلوگیری از یخ زدن کنتور آب را می توان با همین روش کنترل نمود پمپ آب و کنتور آب اگر در مدت زمان طولانی غیر فعال باشد در دمای زیر صفر یخ می زند و امکان ترکیدگی  و ایجاد ترک در محفظه پمپ و کنتور هم وجود دارد.

عایق بندی لوله های مخزن آب

۸- جریان داشتن آب

آب در گردش نسبت به آب ساکن مقاومت بیشتری نسبت به یخ زدگی دارد. در شرایط بسیار سرد اگر آب درون مخزن برای چند روز استفاده نشده باشد باید به نحوی به گردش در بیاید تا از یخ زدگی جلوگیری به عمل آید. مثلاً می توان با بازکردن خروجی و یا شیرهای تخلیه مخزن، آب را به جریان انداخت. نکته با اهمیت در این رابطه این است که باید تخلیه آب به قدر کافی باشد تا آب ورودی با دمای بیشتر بتواند دمای داخل مخزن را افزایش دهد.

۹- دفن مخزن زیر خاک (مخازن پلی اتیلن دفنی)

یکی از روش های دیگر پیشگیری از یخ زدگی منبع آب، قرار دادن آنها زیر خاک است. منتهی تنها مخازن و منبع هایی را می توان درون خاک دفن کرد که برای این منظور ساخته شده اند و با عنوان مخازن دفنی شناخته می شوند. در صورتی که بخواهید از مخازن معمولی استفاده نمایید نیاز است تا برای آنها اتاقک و یا دیوارهایی تعبیه کرده و سپس مخزن درون آنها قرار داده شود.

مخزن آب مقاوم در برابر یخ زدگی

۱۰- استفاده از یک سیستم گرمادهی آب

ممکن است شما در شرایطی نیاز داشته باشید تا برای جلوگیری از یخ زدن آب مخزن، از یک سیستم گرمادهی آب مخزن که دمای آب را بالاتر از نقطه انجماد نگه میدارد استفاده نمایید. این سیستم می تواند یک هیتر ساده الکتریکی قوطه ور در آب و یا یک سیستم گرمادهی دیواری که در دیواره بالا یا کنار مخزن نصب شود.

با توجه مطالب عنوان شده می توان فهمید که پیشگیری از یخزدگی مخزن آب بسیار ساده تر و کم هزینه تر از برخورد و حل مشکل مخزن یخ زده است. در صورتی که حجم بیشتر مخزن با آب پر شده باشد و در صورت یخ زدگی امکان آسیب دیدگی جدی مخزن وجود خواهد داشت. اما با کمی توجه و پیشگیری می توان از اتفاقات ناگوار احتمالی پیشگیری کرد.

در انتهای باید این نکته را نیز عنوان کرد که برای پیشگیری و جلوگیری از یخ زدگی مخازن آب ممکن است شما نیاز داشته باشید تا چندین روش مختلف را به کار بگیرید تا به نتیجه مد نظر خود دست پیدا کنید.

در صورتی که شما از سایر روش های پیشگیری و جلوگیری از یخزدگی مخازن آب مطلع هستید و یا تجربه استفاده از آنها را دارید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا ما نیز در اختیار سایر بازدید کنندگان قرار دهیم

عایق تانکر آب – عایق حرارتی مخازن آب – منبع انبساط پلی اتیلن دولایه فوم دار – یخ زدن ناودان – عایق کاری مخزن – ذخیره آب – مخزن آب برزنتی – راههاي جلوگیری از یخ زدن لوله های آب در زمستان – جلوگیری از یخ زدن کنتور آب – جلوگیری از یخ زدن آب استخر – جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *