خنک نگهداشتن مخزن آب با چند راهکار ساده !

خنک نگهداشتن مخزن آب

در این مقاله می خواهیم شما را با انواع روش های خنک نگهداشتن مخزن آب در فصول گرم سال – مناطق گرمسیر و هچنین روش های جلوگیری از یخزدگی مخزن در فصول سرد سال – مناطق سرد سیر آشنا کنیم در اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید ما در این مقاله روش های ساده برای خنک نگهداشتن مخزن پلی اتیلن و به طور ویژه مخازن آب پلی اتیلن و پلاستیکی را شرح داده ایم و همینطور سوال هایی از این قبیل

راه های کاهش انتقال حرارت در بدنه مخزن آب پلاستیکی  چیست ؟ چگونه مخزن آب را خنک نگه داریم؟ چگونه مخزن آب را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه داریم؟  خنگ نگه داشتن آب و کاهش دمای درون مخازن آب پلی اتیلن و پلاستیکی چگونه انجام می شود؟ عایق حرارتی مخازن آب به چه صورت می باشد ؟ عایق بندی مخزن آب چگونه انجام می شود؟ برای عایق کاری مخازن پلی اتیلن از چه لوازمی استفاده کنیم؟

در فصول گرم  که هوا بسیار گرم می باشد و با وجود تانکر آب بر روی پشت بام  و تابش شدید نور خورشید، امکان افزایش دما و گرم شدن بیش از حد آب درون مخزن، منبع یا تانکر آب  بسیار بالا می رود. از طرف دیگر در زمستان ها نیز سرما و یخبندان می تواند دمای آب درون مخزن آب را به شدت کاهش بدهد. اگر مخزن آب فلزی باشد این روند سرعت بیشتری خواهد داشت  به همین دلیل عایق بندی تانکر آب چه در زمستان و چه در تابستان بسیار با اهمیت می باشد.

قبل از تولد مخازن پلی اتیلن در ایران ، در گذشته بیشتر از مخازن فلزی استفاده می شد که به دلیل انتقال حرارت بالای فلزات در فصل گرما ، به شدت آب درون مخزن فلزی به دلیل تابش نور خورشید و گرمای هوا گرم می شد و شرایط نامطلوبی را برای ذخیره ی سیال ایجاد می کند.

در زمستان هم به دلیل کاهش دما و نیز انتقال حرارت بالا در مخازن آب فلزی ، مخازن آب سریع شروع به یخ زدن می کنند و جریان آب درون آن ها قطع شده و در بسیاری از موارد مخزن آسیب دیده و دچار ترکیدگی می شوند.به همین دلیل در بسیاری از مناطق سردسیر و یا گرم سیر، مخازن آب بدون لایه های عایق بندی عملاً کاربری مناسبی نخواهند داشت.

مخازن پلی اتیلن و مقاومت دمایی آنها

در برابر تغییرات دمایی مخازن پلی اتیلن مقاومت بیشتری دارند با تولید و ورود مخازن آب پلی اتیلن به بازار ایران این موضوع در بسیاری از مناطق کشورمان تا حدود بسیاری مرتفع شده است ولی با این وجود همچنان ممکن است برخی از هموطنانمان در شهرهای بسیار گرم کشورمان همچون شهر های جنوبی و جنوب شرقی کشور یا شهرهای سردسیر مانند شهرهای شمالی و غربی با این مشکل مواجه شوند.

از همین رو به دنبال روش هایی برای کاهش دمای آب و مخزن آب در تابستان و افزایش دما در زمستان هستند. در واقع حفظ دمای آب ذخیره شده در هر فصل بسیار ضروری می باشد. به همین دلیل در این مقاله چند راهکار ساده برای جلوگیری از گرم شدن آب درون مخازن آب علی الخصوص مخازن آب پلی اتیلنی را بیان خواهیم کرد.

روش های پیشگیری از گرم شدن و کاهش دمای مخازن آب

  • نصب مخزن در مکانی سر پوشیده یا نصب سایه بان بر روی مخزن آب

اصلی ترین و ساده ترین راه حل جلوگیری از داغ شدن و یا گرم شدن بیش از حد آب درون مخازن آب استفاده از سایبان است. با این کار به میزان قابل توجهی می توان آب درون مخزن را خنک داشت.قرار گیری مخزن آب به دور از نور مستقیم خورشید علاوه بر اینکه آب درون آن خنک تر خواهد ماند طول عمر مخزن را نیز افزایش خواهد داد.

اگر به جز پشت بام، فضای کافی برای نصب مخزن آب ندارید و می خواهید مخزن آب ساختمان خود را در زیر سایه بان و بدور از نور خورشید نصب نمایید پیشنهاد می کنیم حتماً نگاهی به صفحه مخازن آسان رو یا مخازن مکعبی نیز بیندازید. زیرا این مخازن به دلیل باریک بودن و ابعاد خاصی که دارند در بسیاری از فضاهای داخلی ساختمان اعم از پارکینگ، لابی و … قابل نصب هست. استفاده از مخازن آسانرو در این فضاها تاثیر بسزایی در خنک ماندن مخزن در فصول گرم سال خواهد داشت.

  • عایق بندی مخزن آب و پوشش مخازن آب
  •  عایق بندی به وسیله پشم شیشه
  • عایق بندی به وسیله فوم
  • عایق بندی به وسیله گچ و چسب

یک روش ابتکاری جهت جلوگیری از داغی و گرمی بیش از حد مخزن آب که مدتی است در کشور هندوستان با استقبال مواجه شده را در ادامه معرفی می کنیم.

مواد مورد نیاز برای عایق بندی مخزن ۱۰۰۰ لیتری جهت جلوگیری از گرم شدن آب:
۳ الی ۴ کیلوگرم کربنات کلسیم پودر شده ( گچ فرنگی یا پودر سنگ آهک)
دو کیلو گرم چسب سفید یا چسب چوب
یک قلم مو متوسط
یک سطل پلاستیکی
شما می توانید بسته به حجم مخزن خود مواد مورد نیاز را کم و زیاد نمایید. تمامی این مواد به راحتی در هر فروشگاه رنگ و ابزاری قابل تهیه است.

روال کار بسیار ساده است. ابتدا کلسیم کربنات را درون سطل پلاستیکی ریخته و سپس به مقدار لازم درون آن آب ریخته و هم بزنید. در ادامه ممکن است توده هایی کلوخ شکل به وجود آیند ولی با هم زدن به شکل خمیری یکنواخت در می آید. سپس حدود ۱٫۵ کیلو گرم چسب به آن اضافه کنید و مجدداً هم بزنید. ۵ دقیقه بعد ماده ی عایق بندی شما آماده است.

اکنون با استفاده از قلمو ماده ی آماده شده را به صورت یکنواخت بر روی تمامی قسمت های بدنه مخزن و محل اتصالات بمالید. در صورت امکان این کار را بر روی لوله های ورودی و خروجی ای که در معرض تابش نور خورشید هستند نیز تکرار نمایید. در غیر این صورت ممکن است آب درون لوله ها گرم شده و نتوانید به خوبی از افزایش دمای آب مخزن جلوگیری به عمل آورید.بهتر است این کارها در صبح انجام شود تا در هنگام غروب خورشید به طور کامل خشک شوند.

  • جلوگیری از ساکن ماندن آب درون مخزن

یک راه غیر معقول و البته پر هزینه نیز این است که در فواصل زمانی معینی اقدام به خارج کردن و جایگزینی آب درون مخزن نمود. بطبع این کار هزینه بر بوده و ممکن است به هدر رفت آب منجر شود. ضمن اینکه این روش در صورتی جواب خواهد داد که آب ورودی از لوله ها ورودی نیز گرم نباشد به همین دلیل این روش چندان عقلانی نمی باشد و فقط در کوتاه مدت شاید جواب بدهد.

 

عایق مخزن – پوشش مخازن آب – جلوگیری از یخ زدن تانکر آب – عایق تانکر آب – عایق حرارتی مخازن آب – عایق کاری مخازن پلی اتیلن – چسب آب بندی مخازن فلزی – مخزن ذخيره آب ساختمان – مخزن ذخیره آب آشامیدنی – عایق منبع آب – راهنمای خرید مخزن آب – قیمت مخزن آب ۵۰۰ لیتری – قیمت منبع آب ۵۰۰۰ لیتری – قیمت مخزن آب پلی اتیلن – منبع آب ایستاده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *