مخزن فوم دار؛ عایق و مقاوم در برابر انتقال حرارت

مخزم فوم دار

مخزن فوم دار چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

مخزن فوم دار هم مانند مخازن دیگر برای ذخیره سازی انواع سیالات استفاده می شود مخزن فوم دار به مخزنی اطلاق می شود که از فوم پلی اتیلن در تولید آنها برای کاهش انتقال حرارت استفاده می شود. دلیل استفاده از آن فوم، ایجاد عایق بهتر برای جلوگیری از انتقال حرارت و حفظ دمای سیال درون مخزنمی باشد. معمولاً مخازن فوم دار به عنوان مخازن انبساط آب گرم شوفاژ خانه استفاده می شوند.

علاوه بر آن برای تولید مخازن ذخیره آب که نیازمند محافظت بیشتری در برابر سرما و گرما هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرند و در استان های گرمسیر برای خنک ماندن آب مخصوصا در فصول گرم بسیار مناسب می باشند.این مخازن فوم دار می توانند به صورت دو لایه فوم دار، سه لایه و چهار لایه فوم دار و تقویت شده نیز تولید شوند. لازم به ذکر است که در بسیاری از مناطق کشورمان که شرایط آب و هوایی بسیار گرمسیر یا سردسیر دارند بدون هیچ گونه مشکلی امکان استفاده از مخازن پلی اتیلن عرضه شده در فروشگاه تانکر پلاستیک وجود دارد و مخازن فوم دار فقط برای شرایط های خاص پیشنهاد می شوند.

ولی برای شهر هایی که تغیرات آب و هوایی معمولی دارند مانند تهران؛ می توان از مخازن معمولی سه لایه ضد جلبک استفاده نمایید. پرکاربردترین استفاده از فوم پلی اتیلن در تولید مخزن انبساط فوم دار می باشد.

برای مشاوره و خرید انواع مخازن فوم دار و مخزن پلی اتیلنی با ما تماس بگیرید.  ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶  ارسال فوری در تهران و ارسال به سراسر کشور

مخزن چهار لایه فوم دار

مخزن فوم دار از چند لایه تشکیل شده اند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند این مخزن علاوه بر داشتن یک لایه فیلتر کننده نور خورشید دارای یک لایه عایق نیز ( فوم پلی اتیلن ) می باشند. بنابراین این مخازن علاوه ضد جلبک بودن ، در برابر تغییرات دمایی محیط نسبت به مخازن سه لایه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. به عبارت دیگر این مخازن بسیار بهتر دمای آب یا سیال را در برابر گرما یا سرمای محیط حفظ می کنند.

مخازن فوم دار چهار لایه عایق دار به صورت سفارشی تولید می شوند. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید وجود لایه فوم نرخ انتقال حرارت از دیواره مخزن را به شدت کاهش داده و برای مدت طولانی تری دمای آب داخل مخزن ثابت می ماند چه آب سرد و چه گرم باشد فرق نمی کند.

در صورتی که محیط نصب مخزن در فضای باز یا جای بسیار سردی قرار داشته باشد و احتمال یخ زدگی تجهیزات آبرسانی وجود داشته باشد، علاوه بر فوم دار بودن مخزن، بهتر است عایق پیچی لوله های ورودی و خروجی به مخزن فراموش نشود. دقت شود اگر برای مدت طولانی ویلا یا ساختمانتان را ترک می کنید و دمای هوای منطقه برای روزهای متمادی زیر صفر درجه است بهتر است آب داخل لوله ها و مخزن را خالی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله روش های جلوگیری و پیش گیری از یخ زدن و صدمه دیدن مخزن آب را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است که تنها راه تشخیص مخزن فوم دار از مخازن پلی اتیلن معمولی بررسی دریچه مخزن و مشاهده لایه فوم دار می باشد و از روی ظاهر بیرونی مخزن امکان تشخیص وجود ندارد. امکان تولید مخازن چند لایه فوم دار هم وجود دارد تانکر پلاستیک توانایی تولید مخزن چهار لایه فوم دار و سفارشی که برای شرایط و موارد خاص نیاز می باشد را داردا می باشد.

مخزن انبساط دو لایه فوم دار پلی اتیلن

مخزن انبساط دو لایه فوم دار که در دسته ی مخازن انبساط باز قرار می گیرد بدون هیچگونه تغییر شکلی صد درصد مقاوم در برابر خوردگی و گرما هستند و به خوبی از هدر رفت گرمای مخازن انبساط باز شوفاژخانه جلوگیری می کنند.

مخزن فوم دار

مخزن دولایه فوم دار – مخزن انبساط فوم دار

معمولا برای سیستم های گرمایشی مرکزی از منبع انبساط باز استفاده می شود، به جز در شرایطی که به علت کمبود فضا امکان نصب مخزن انبساط باز در پشت بام میسر نباشد. از جمله مزایای یک منبع انبساط باز می توان به قیمت تمام شده پایین آن اشاره کرد که در مقایسه با منبع انبساط بسته ارزان تر بوده و معمولا نگه داری و هزینه سرویس ها و تعمیرات آن نیز کمتر می باشد.

یکی دیگر از مزایای منبع انبساط باز ضریب اطمینان بالای این نوع مخازن در برابر تحمل فشار های بالا است و با کنترل دقیقی که روی سیستم گرمایشی اعمال می کنند، احتمال ترکیدگی دیگ را به حداقل می رسانند. در واقع این اطمینان بالا به این دلیل است که در یک منبع انبساط باز با بالا رفتن فشار آّب موجود در سیستم، منبع وارد عمل شده و آب اضافی از منبع سر ریز می کند. اما در یک منبع انبساط بسته با بالا رفتن فشار آب موجود در سیستم، مخزن شیر اطمینان موجود در سیستم گرمایشی را وادار به باز شدن می کند که در برخی مواقع امکان عدم عملکرد صحیح شیر اطمینان به دلایل و نقایص فنی و مکانیکی وجود دارد.

به سادگی با کمک گردبر متناسب با قطر فیتینگهای برنجی مخازن انبساط پلاستیکی به راحتی قابل سوراخکاری و پس از نصب بسیار آسان فیتینگها صرفا محکم کردن مهره فیتینگ آب بندی می شوند و برخلاف سایر مخازن بر اثر مرور زمان و گرمای آب داخل منبع مخزن دفورم نشده و اتصال از آب بند خارج نمی شود. امکان تولید در رنگهای آبی و زرد نیز وجود دارد

مخزن انبساط باز عایق دار یا فوم دار

یکی از مشکلات مخازن انبساط باز، اتلاف انرژی در آنها است. برای حل این مشکل و کاهش هزینه های مصرف انرژی مخازن انبساط عایق دار تولید می شوند. مخازن انبساط عایق دار به دو نوع مخازن انبساط دو لایه فوم دار پلی اتیلن و مخازن انبساط فلزی ( ورق گالوانیزه ) عایق دار تقسیم می شوند. که در ادامه هر یک از آنها را معرفی خواهیم کرد.

  • مزایای منبع انبساط باز پلی اتیلن فوم دار نسبت به منبع انبساط فلزی ورق گالوانیزه
  • قیمت پایین تر
  • طول عمر بسیار بیشتر
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • اتلاف انرژی کمتر به دلیل عایق بودن
  • جابه جایی ، حمل و نصب بسیار آسان

منبع انبساط ورق گالوانیزه علاوه بر اینکه بسیار گرانتر از مخزن انبساط پلی اتیلن است طول عمر بسیار کمتری نیز دارند. منابع انبساط فلزی پس از مدتی خوردگی ( زنگ زدن ) خواهند داشت و علاوه بر اینکه ظاهری فیزیکی نامناسبی پیدا می کنند به مرور زمان سوراخ خواهند شد . این در حالی است که نمای ظاهری مخازن انبساط پلی اتیلنی طی سالیان متمادی هیچگونه تغییری نخواهند داشت .

تعیین حجم مخزن دولایه فوم دار یا انبساط باز

حجم دقیق مخزن انبساط نیاز به اطلاع دقیق از پارامترهای گوناگونی می باشد که باعث شده محاسبه ی آن کاری دشوار باشد ولی با توجه به تجربیات کارشناسان تاسیساتی فرمول ساده ای برای تخمین حجم مخزن انبساط ارائه شده است که تا حدود زیادی نزدیک به مقدار واقعی است.

 

برای مشاوره و خرید انواع مخازن فوم دار و مخزن پلی اتیلنی با ما تماس بگیرید.  ۰۲۱۴۴۵۴۷۱۱۶  ارسال فوری در تهران و ارسال به سراسر کشور

 

مخزن چهار لایه فوم دار – مخزن پلی اتیلن – قیمت مخزن آب ۱۰۰۰۰ لیتری – قیمت مخزن ۱۰۰ لیتری – قیمت مخزن آب ۵۰۰ لیتری –  منبع انبساط پلی اتیلن – منبع آب ایستاده – قیمت مخزن آب مکعبی – قیمت منبع آب ۵۰۰۰ لیتری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *